Kevätkausi käynnistyy WWF:n Luontolivessä – Supersuosittu sääksikamera palaa ruutuun ensimmäisenä

Yksi varma kevään merkki on täällä: WWF:n suosittu suora lähetys sääksenpesältä on alkanut jo kuudennen kerran. Vielä pesä on tyhjä, mutta täsmällisiä sääksiä sopii odottaa paikalle hetkenä minä hyvänsä. Pian käynnistyy myös eräs aivan uusi kamera, ja kevätkauden kruunaa Norppalive toukokuussa.

Sääksien pesänrakennusta, munien hautomista ja poikasten varttumista suorana Saimaalta välittävä WWF:n Luontoliven sääksikamera on monena keväänä kerännyt miljoonayleisön. Ennätysvuonna 2020 sääksenpesään kurkistettiin peräti 2,9 miljoonaa kertaa.

Pesältä on kesän lopulla tavannut lentää 2–3 poikasta. Viime keväänä luonto kuitenkin muistutti arvaamattomuudestaan, kun sääksipari toukokuussa äkkiä lopetti muniensa aktiivisen hautomisen. Syynä saattoi olla emojen ravinnonpuute tai munien hedelmöittymättömyys. Yhtä kaikki kyse oli tavallisesta ja luonnollisesta ilmiöstä.

”Samalla se oli konkreettinen muistutus siitä, ettemme voi, halua emmekä saa pyrkiä vaikuttamaan kameran välittämiin luonnon tapahtumiin vaan ainoastaan seurata niitä sopivan välimatkan päästä kuvauskohteita häiritsemättä”, sanoo WWF:n ohjelmapäällikkö Petteri Tolvanen.

Lähetystä jatkettiin yleisön toiveesta normaalisti kesän loppuun saakka, ja katselukertoja kertyi pesinnän epäonnistumisesta huolimatta 1,9 miljoonaa.

(Juttu jatkuu kuvan jälkeen.)

Aikuinen sääksi eli kalasääski istuu oksalla

Sääksi eli kalasääski on uljas petolintu, joka elää Suomessa koko maassa. WWF:n Luontoliven sääksikamera seuraa sääksiparin pesintää Saimaalla.

Sääksikamera onkin alusta alkaen lukeutunut WWF:n Luontoliven suosituimpiin lähetyksiin.

”Suosion syynä on Saimaan upeiden näkymien lisäksi varmasti ainakin se, että nämä hienot linnut näkyvät kuvassa suuren osan ajasta. Uskon myös, että luonnon tarkkailu, vaikka virtuaalisestikin, on epävarmoina aikoina tuonut monelle iloa ja lohtua”, Tolvanen sanoo.

Kevään aikana avautuu kaksi muutakin liveä.

“Avaamme aivan uuden, vielä yllätyksenä pidettävän, kameran pääsiäisen jälkeen. Monelle jo kovin rakas Norppalive aukeaa toukokuun alussa.”

Nyt odotetaan sääksiä pesälle

Suora lähetys sääksenpesältä alkoi nyt kuudennen kerran. Vielä pesä on tyhjä ja maisema varsin talvinen, mutta sääksiä sopii odottaa paikalle hetkenä minä hyvänsä, mikäli aikaisempien vuosien aikataulut pitävät.

Linnut ovat yleensä saapuneet varsin täsmällisesti huhtikuun kymmenennen päivän tienoilla.

Sääksisäätiön puheenjohtaja Ilmari Häkkinen pitää todennäköisenä, että sääkset saapuvat tutulle pesälleen tänäkin keväänä.

”Sääksi on hyvin paikkauskollinen, joten pari kyllä saapuu samalle pesälle kuin aikaisempina vuosina, kunhan kumpikin selviää pitkästä muuttomatkasta. Hyvillä pesäpaikoilla poikkeaa monesti muitakin sääksiä katselemassa, mutta pesän pysyvät asukkaat yleensä onnistuvat häätämään ne”, Häkkinen sanoo.

Sääksisäätiö on tänä vuonna kamerassa mukana asiantuntijakumppanina. Mukana ovat myös aiemmilta vuosilta tutut yhteistyökumppanit: Pyyvilän osakaskunta, Juha Taskinen, Live Eye ja Pukki Visuals.

Luontolivellä yli 20 miljoonaa katselua

Sääksikamera on osa WWF:n laajempaa Luontolive-palvelua, jossa seurataan suoria lähetyksiä suomalaisesta luonnosta. Aiemmin kamerat ovat taltioineet muun muassa saimaannorpan, kyyn, rupiliskon ja taimenen elämää. Lähetyksiä on katsottu jo yli 20 miljoonaa kertaa.

Luontoliven talvikausi on nyt taputeltu, kun lintujen talviruokintaa Kuusamossa Oulangan kansallispuiston kupeessa marraskuusta lähtien seurannut kamera suljettiin 31.3. Talvilintukamera päihitti omat aiemmat katseluennätyksensä keräämällä yli puoli miljoonaa katselukertaa.

Siirry sääksikameran pariin

WWF:n Luontoliven sääksikamerassa seurataan sääksiparin pesintää jo kuudennen kerran. Linnut tapaavat saapua huhtikuun 10. päivän tienoilla. Jokohan ne ovat pesällä?

Katso sääksikameraa

Siirry sääksikameran pariin