© Ondrej Prosicky / Shutterstock
Päivitetty

AUTA AHMAA

Suurin näätäeläimemme, ahma, on Suomessa erittäin uhanalainen. Sen kanta on hyvin pieni, vain noin 220-250 yksilöä. Pyynti - eli laiton tappaminen ja metsästys - on ahman ylivoimaisesti suurin uhka maassamme. Teemme jatkuvasti töitä ahman suojelemiseksi ja tarvitsemme siihen myös sinun apuasi.

Mikä ahmaa uhkaa?

Ahmaa vainotaan erityisesti poronhoitoalueella, missä se aiheuttaa suurpedoista eniten porovahinkoja. Ahma oli pitkään Suomessa täysin rauhoitettu, mutta kahtena viime talvena yhteensä kuusitoista ahmaa on ammuttu luvallisesti poronhoitoalueella porovahinkojen vähentämiseksi. Lisäksi ahmoja tapetaan laittomasti. Poronhoitoalueen eteläpuolella ahmakanta on ollut 2000-luvulla hitaasti kasvussa. Myös talvien lämpeneminen on lumipesiä tekevälle ahmalle uhka. Maailmanlaajuisesti ahman levinneisyyden eteläraja seurailee huhtikuisen lumipeitteen etelärajaa. Lumipeitteen huvetessa ahma joutunee vetäytymään yhä pohjoisemmaksi.

Miten autat ahmaa yhdessä WWF:n kanssa?

• Valistamme ahman kohtaamista uhkatekijöistä ja sen suojelun tärkeydestä.
  • Pyrimme ehkäisemään ahman salametsästystä.
  • Pyrimme edistämään ahman poroille aiheuttamien vahinkojen korvausjärjestelmän uudistamista ja yhteispohjoismaista ahmakannan hoidon suunnittelua.
  • Työskentelemme ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
  • Edistämme ahman elinympäristöjen suojelua
  • Viime talvena keräsimme yhdessä muiden suomalaisten ympäristöjärjestöjen kanssa reilussa viikossa yli 14 000 ihmisen allekirjoituksen vetoomukseen, jossa vastustettiin ahmojen metsästystä.
  • Työmme ei olisi mahdollista ilman pitkäjänteisiä tukijoitamme.

Suojele kanssamme ahmaa ja Suomen luonnon monimuotoisuutta.

Liity WWF-yleiskummiksi ja apusi menee aina sinne, missä tarve on suurin.

WWF