Päivitetty

AUTA SÄÄKSEÄ

Sääksi eli kalasääski on uljas petolintu, joka elää Suomessa koko maassa. Ne rakentavat pesänsä useimmiten vanhan puun latvaan. Sääksiä uhkaa kuitenkin pula pesäpaikoista, sillä vanhojen metsien määrä on huvennut vähiin.

Mikä sääkseä uhkaa?

Sääkset tekevät pitkän muuttomatkan talveksi jopa Etelä-Afrikkaan saakka. Keväällä ne palaavat takaisin usein samaan pesään, joka sijaitsee yleensä puun latvassa. Pesä voi kasvaa vuosien saatossa suureksi ja painava pesä tarvitse alustakseen jykevän puun, kuten vanhan aihkimännyn. Sääksien uhkana onkin pesäpaikkapula, sillä metsätalouden takia vanhojen metsien määrä on huvennut vähiin. Suomen metsistä enää alle kolme prosenttia on luokiteltavissa luonnontilaisiksi, mutta niitäkin on vielä paljon suojelematta.

Miten autat sääkseä yhdessä WWF:n kanssa?

• Edistämme monilla tavoilla sekä metsien suojelua että luonnon monimuotoisuuden turvaamista talousmetsissä. Panostamme vanhojen metsien suojelun edistämiseen.
  • Olemme julkaisseet WWF:n Metsänhoito-oppaan, joka esittelee suuren valikoiman keinoja, joiden avulla luonnon monimuotoisuuden, mukaan lukien kalasääsken, turvaaminen onnistuu metsän käsittelyssä.
  • Teemme töitä muun muassa metsiä koskevan lainsäädännön ja metsänhoidon käytäntöjen kehittämiseksi ympäristön kannalta vastuullisemmaksi.
  • Työmme ei olisi mahdollista ilman pitkäjänteisiä tukijoitamme.

Suojele kanssamme sääkseä ja Suomen metsien monimuotoisuutta.

Liity WWF-yleiskummiksi ja apusi menee aina sinne, missä tarve on suurin.