Päivitetty

Biokaasu: tiikerien kotimetsien ja ihmisten terveyden pelastaja

Tiesitkö, että korvaamalla perinteiset tulisijat biokaasuliesillä perheiden keittiöissä Nepalin maaseudulla säästämme metsiä ja parannamme ihmisten terveyttä. WWF:n tavoitteena on tukea Nepalissa jopa 20 000 uuden biokaasulieden rakentamista vuoteen 2020 mennessä.

Resepti on yksinkertainen, mutta nerokas

1. Paikallisista metsistä kaadetaan paljon puuta polttopuiksi ruoanlaittoon, sillä perinteiset tulisijat toimivat puulla. Korvaamalla tulisijat biokaasulla toimivalla liedellä vähennämme tarvetta hakata metsiä.
  2. Tämä auttaa paikallisia eläinlajeja, sillä metsät tarjoavat kodin monille lajeille, kuten uhanalaisille tiikereille.
  3. Uudet liedet parantavat perheiden terveyttä, kun polttopuusta ei enää vapaudu sisäilmaan haitallista savua.
  4. Uusilla liesillä on myös muita hyötyjä: biokaasu tuotetaan karjan lannasta ja vessan jätteistä ja sitä varten rakennetut vessat parantavat hygieniaa kylissä. Lisäksi lannan kerääminen lieden polttoaineeksi parantaa yleistä puhtautta kylissä.
  5. Maaseudulla asuvat perheet käyttävät paljon aikaa polttopuun keräämiseen, mutta uusien biokaasuliesien avulla aikaa säästyy mm. koulunkäyntiin.

100 biokaasuyksikköä Nepaliin suomalaisten tukijoiden avulla

WWF Suomi ryhtyi keräämään vuonna 2015 varoja biokaasuyksiköihin Nepalin Madin kylään. Tukijoidemme ja Suomen ulkoministeriön avulla 100 nepalilaisperhettä sai biokaasuyksikön (lieden, biokaasua tuottavan säiliön ja vessan).

Kodeissa valmistetaan normaalisti ruokaa avotulella, ja metsät vähenevät joka aterialla. Yksi biokaasuyksikkö yhden perheen käytössä säästää 5000 kg polttopuuta vuodessa. Nyt biokaasuyksiköiden käytöstä on saatu ensimmäisiä kokemuksia kyläläisiltä.

Hengitysilmaongelmat hävisivät biokaasun myötä

Raj Kumari Pariyarin (kolmas vasemmalta) kuusihenkisen perheen elämä on helpottunut suuresti biokaasun käytön myötä. Pariyar joutui aikaisemmin käyttämään paljon aikaansa puunhakuretkiin vaarallisissa olosuhteissa metsissä. Polttopuiden käyttäminen ruuanlaittoon on myös aiheuttanut koko perheelle hengitysongelmia savun vuoksi. Biokaasuyksikkö on taannut sen, ettei Pariyarin tarvitse enää lähteä puunhakuretkille ja sen ajan hän on käyttänyt miehensä kanssa riisin ja vihannesten kasvattamiseen vuokramaalla.

WWF

Raskas polttopuiden kerääminen on historiaa

Maanviljelijä Devi Chhetr voi biokaasun avulla valmistaa ruuan koko viisihenkiselle perheelleen. Aikaisemmin perhe joutui keräämään 30 kiloa polttopuita kahden päivän tarpeisiin. Biokaasu säästää paljon Devi Chhetrin aikaa ja hän voi myös hyödyntää biokaasun käytöstä syntyvän lietteen lannoitteena kasvimaallaan.

Biokaasu auttaa 8-henkistä nepalilaisperhettä

Bishnu Maya Pokharelin (toinen oikealta) kahdeksanhenkinen perhe otti biokaasun käyttöön vuonna 2016. Biokaasusta on suuri hyöty perheelle, vaikkakaan talvikautena kaasu ei aina kokonaisuudessaan riitä ruuanlaittoon. Elantonsa maataloudesta saava perhe käyttää biokaasusta syntyvän lietteen lannoitteena maanviljelyksessä.

WWF

Katso video Nepalin Madin kylästä, jossa biokaasu auttaa perheitä:

Vivek R. Sinha / WWF