© Patrycja Ebis / Shutterstock

Vaikuttavuus

Green Office -ympäristöjärjestelmän voima piilee konkreettisissa tavoitteissa ja ihmisten osallistamisessa. Vuosien 2007–2017 aikana Green Office -toimistot ovat säästäneet yhteensä noin 63 000 tonnia kasvihuonekaasupäästöjä. Kulutuksen vähentäminen on fiksua myös taloudellisesti.

Green Office -toimistot saavuttavat vuosi vuodelta vaikuttavampia tuloksia. Vuonna 2017 toimistojen kasvihuonekaasupäästöt pienentyivät yhteensä 7680 tonnia edelliseen vuoteen verrattuna. Vastaava määrä päästöjä syntyisi, jos lentäisi Helsingistä New Yorkin ja takaisin päivittäin viiden vuoden ajan.

Päästösäästöt, kevät 2018 WWF
© WWF

Suurimmat säästöt – 6180 tonnia – saavutettiin lentämisen aiheuttamissa päästöissä. Hyvään tulokseen vaikutti myös sähkönkulutuksen aiheuttamat päästöt, jotka pienenivät 1780 tonnia.

Jo 57 prosenttia Suomen Green Office -toimistoista käyttää vihreää sähköä. Uusiutuvalla energialla tuotetusta sähköstä ei synny laskennallisia ilmastovaikutuksia toisin kuin esimerkiksi fossiilisilla polttoaineilla tuotetusta energiasta. Vihreän sähkön edelläkävijöitä Green Office -verkostossa ovat pankki- ja vakuutussektori sekä ICT-ala. Näillä toimialoilla yli 90 prosenttia kulutetusta sähköstä oli vihreää sähköä. Myös kiinteistöala saavutti hyvän tason 60 prosentin osuudella.

Kevään 2018 vuosiraportoinnin tulokset

Kevään 2018 vuosiraportoinnin yhteenveto (pdf)

Kevään 2017 vuosiraportoinnin tulokset

Kevään 2017 vuosiraportoinnin yhteenveto (pdf)

Kevään 2016 vuosiraportoinnin tulokset

Kevään 2016 vuosiraportoinnin yhteenveto (pdf)

Ennätyksiä päästöjen vähentämisessä

Suomen Green Office -toimistojen kasvihuonekaasupäästöjen vähenemistä on seurattu vuodesta 2007. Tulokset ovat olleet huikeita! Graafin luku vertaa kunkin vuoden päästöjä edellisen vuoden päästöihin.

Green Office päästösäästöt 2007-2017 WWF
© WWF

Miten toimistot voivat vastata YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin?

Vastuullisuus on erottamaton osa Green Officea. Ympäristöohjelman avulla toimistot voivat vastata moniin YK:n asettamiin kestävän kehityksen tavoitteisiin (Sustainable Development Goals). Tavoitteet koskevat kaikkia maita ja niiden eteen voi tehdä tekoja myös toimistoissa.

Näin Green Office -ohjelma vastaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin

Green Officen 15 vuotta

Green Office -ohjelma on tullut teini-ikään! Green Office -verkostoon kuuluvat toimistot ovat saaneet aikaan upeita tuloksia vuosien varrella. Alkuperäiset tavoitteet ovat edelleen ajankohtaisia: ilmastonmuutosta tulee hidastaa kaikin keinoin.

Katso, mitä kaikkea 15 vuoden taipaleella on tapahtunut

Inspiroidu toimistojen tarinoista ja vinkeistä

Arki toimistoilla muuttuu ympäristöystävällisemmäksi pienin askelin ja suurin harppauksin. Green Office -ympäristöjärjestelmä tarjoaa työkalut, ja jokaisessa toimistossa ekoteot ovat omanlaisiaan. Skaalautuvuutensa ansiosta Green Office sopii kaikenlaisille ja -kokoisille toimistoille.

Tutustu Green Office -toimistojen tarinoihin ja konkreettisiin vinkkeihin

Raportit, uutiset ja artikkelit

Raportti: Green Office – Achievements and Activities in 2012-2013 (pdf)

Green Office -ympäristöjärjestelmä voitti Energy Globe Award -kilpailun kansallisen osakilpailun