Green Office 15 vuotta © naturepl.com / Juan Carlos Munoz / WWF

WWF Green Office täyttää 15 vuotta

WWF Green Office -ympäristöjärjestelmä on tullut teini-ikään. Ohjelman alkuperäiset tavoitteet ovat edelleen ajankohtaisia ja entistä tärkeämpiä. Ilmastonmuutosta tulee hidastaa kaikin keinoin. Green Office -toimistot ovat yltäneet vuosi vuodelta entistä upeampiin tuloksiin ekologisen jalanjäljen pienentämisessä.

Mistä kaikki alkoi?

WWF Suomen suojelujohtaja Jari Luukkonen muistelee:

”Ajatus Green Officesta syntyi vuonna 1997. Kesälomat olivat ohi, istuimme muutaman kollegan kanssa pubissa. Aloimme miettiä, että mitä jos kaupungin toimistot lähtisivät tekemään asioita niin, että WWF näkyisi joka puolella. Hahmottelimme pahviseen tuopinaluseen, miltä näyttäisi visuaalisesti se vihreä aalto, kun yritys toisensa jälkeen lähtisi mukaan Helsingin niemellä. Ajattelimme jo silloin nimenomaan toimistoympäristöjä.

Ajatus jäi kytemään, mutta resursseja ei silloin oikein ollut. Muutamia Green Office -nimisiä ohjelmia kuitenkin jo sovittiin yritysten kanssa.

Vuosituhannen vaihteessa kokeiltiin Green Office -konsultointia ulkopuolisen kumppanin kanssa, mutta se ei lähtenyt lentoon. Palkkasimme oman koordinaattorin, ja ohjelma alkoi vähitellen kasvaa. Ensimmäisten toimistojen joukossa olivat esimerkiksi VVO ja Helen, jotka ovat yhä mukana verkostossa. Green Office -ohjelman varsinaiseksi syntymäpäiväksi merkittiin 20.2.2002.

Alusta asti tavoite ollut sama: tarjota toimistoille käytännönläheinen ympäristöohjelma kielteisten ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Ei paperinmakuista järjestelmää vaan konkreettisia toimenpiteitä.”

Green Office -merkin kehitys WWF