Pyöräilijät © Istockphoto.com / WWF-Canada

Liikkumisen palvelut voivat vähentää yksityisautoilua

Uusien liikkumispakettien avulla autoilijoita houkutellaan yhdistämään eri kulkumuotoja – ja näin luopumaan omista autoistaan.

Tulevaisuudessa ei tarvitse omistaa autoa tai ostaa eri tyyppisiä matkalippuja, kun liikkumisen paketit yhdistävät bussit, kaupunkipyörät, junat ja yhteiskäyttöautot. Kaupungeissa on käynnissä liikenteen suuri murros, josta käytetään nimeä MaaS, Mobility as a Service, eli liikkuminen palveluna.

Liikenne on yksityisen kulutuksen ympäristövaikutusten aiheuttajista kolmen kärjessä ruoan ja asumisen jälkeen.

”Tästä syystä on tärkeää kehittää tapoja, joilla ihmiset saadaan suosimaan vähäpäästöisiä liikkumistapoja ja vähentämään yksityisautoilua”, sanoo WWF Green Office -asiantuntija Mikko Kuiri.

Kaikki kulkuvälineet yhdestä sovelluksesta

Esimerkiksi Whim yhdistää liikkumisen eri muodot yhden sovelluksen alle. Sovelluksen luoneen Maas Globalin maajohtaja Jarkko Jaakkola kävi esittelemässä uutta palvelua toukokuun WWF Green Office -verkostotapahtumassa.

”Ajattelemme liikkumista enemmän palveluna kuin auton omistamisena. Meille tämä tarkoittaa, että yhdellä kuukausimaksulla katetaan kaikki liikkumisen muodot ja tarpeet missä tahansa käyttäjämme ovat. Haluamme helpottaa arjen liikkumista”, Jaakkola kertoo.

Jarkko Jaakkola MaaS Global Emmi Karhiaho / WWF
© Emmi Karhiaho / WWF
Maas Globalin maajohtaja Jarkko Jaakkola

MaaS Globalin tarkoituksena on laajentua useille markkinoille ympäri maailman.

"Laajentuminen on kunnon sysäys MaaS-palvelulle – vähän samanlainen kuin GSM-verkoilla aikoinaan. Aiemmin kun matkapuhelimen käyttäjä matkusti ulkomaille, piti hänen tehdä sopimus itse paikallisen operaattorin kanssa. Vasta kun operaattorit tekivät roaming-sopimukset keskenään ja matkapuhelin toimi myös ulkomailla, lähti GSM todella lentoon."

Arjen helpottamisen lisäksi taustalla on myös ekologisempi tavoite: vaikka MaaS Global vuokraa autoja, haluaa yritys itseasiassa vähentää autoilua. Whimin avulla yksityisautoilijoita houkutellaan luopumaan omista autoistaan.

”Kun oma auto on pihassa, silloin sillä myös ajetaan. Tämä nostaa kynnystä muihin liikkumistapoihin kuten julkisilla kulkemiseen”, Jaakkola huomauttaa.

Matkatottumuksien on muututtava

Pelkästään Helsingin asukasluku kasvaa ennustusten mukaan sadallatuhannella asukkaalla vuoteen 2030 mennessä.

”Autoilua on pakko vähentää. Yksityisautoilusta aiheutuvat päästöt ovat jo nyt valtava ongelma. Ihmisten liikkumistottumusten muutos loisi maailmanlaajuisesti helpotusta liikenteen ympäristöongelmiin”, Jaakkola sanoo.

Whimillä autoilijoita kannustetaan kulkemaan edes osa matkoistaan julkisilla kulkuneuvoilla tai pyörällä, ympäristöä rasittavan edestakaisen automatkan sijaan.

”Vaikka kulkisit taksilla töihin, silloinkin voit mennä julkisilla takaisin kotiin”, sanoo Jaakkola.

Kuinka autoilija sitten houkutellaan metroon tai pyörän selkään, kun tarjolla ovat vuokra-autot ja taksit? Palvelun käyttäjien matkatottumuksia voidaan Jaakkolan mukaan muuttaa tarjoamalla positiivisia kannustimia, jotka ovat MaaS Globalilla tällä hetkellä kehityksessä.

”Jos et käytä autoa tai taksia viikkoon, saat seuraavaan kuukausimaksuun alennusta. Mitä kestävämmin liikut, sitä halvempaa se on sinulle. Tai sitten palkitaan julkisen liikenteen käyttäjää Teslalla, kun seuraavan kerran tarvitset autoa.”

Yhteiskäyttöautot täydentävät joukkoliikennettä

Yhteiskäyttöautot voivat vähentää auton omistamisen tarvetta sekä täydentää joukkoliikennettä ja matkaketjuja, selviää Liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston ja Trafin tutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan ihmiset haluaisivat tällä hetkellä käyttää yhteiskäyttöautoja varsinkin normaalista arjesta poikkeavilla matkoilla.

Myös WWF Green Office -verkostossa kannustetaan kulkumuotojen yhdistämiseen.

”Parhaimmillaan omista autoista on mahdollista luopua, kun joukkoliikenteen, kevyen liikenteen ja yhteiskäyttöautojen yhdistelmät tuovat uusia reittimahdollisuuksia ja joustavuutta liikkumiseen. Näin liikenteen valtavat päästöt lähtevät laskuun”, summaa Mikko Kuiri.

Teksti: Emmi Karhiaho

Muuta työyhteisösi ympäristöystävälliseksi WWF Green Office -ympäristöjärjestelmän avulla! Lue lisää ja tule mukaan: greenoffice.fi

Jaa tämä sivu: