Päivitetty

Ylen toimittaja Kimmo Ohtonen aikoo uida 125 km saimaannorpan puolesta

Norppauinti on Yle TV1:n Puoli Seitsemän -ohjelman luontotoimittaja Kimmo Ohtosen hurja idea, missä hän laittaa itsensä 100-prosenttisesti likoon norpan puolesta. Kimmo ui Saimaan päästä päähän ja kerää rahaa saimaannorpan suojeluun. Matkaa kertyy huikeat 125 km, joten päiväkohtaisen matkan pituus on noin 11 km.

Norppauinti 28.8.-7.9.2012

Sinäkin voit osallistua Norppauinti-keräykseen!

Saimaannorppa tarvitsee kipeästi apuamme, jotta tämä maamme ainut kotoperäinen nisäkäs ja yksi maailman uhanalaisimmista hylkeistä välttäisi sukupuuton uhan.

Liity WWF:n saimaannorppa-kummiksi

Yksityisten ihmisten säännöllinen tuki on elinehto pitkäjänteiselle suojelutyölle.

Liity kummiksi norpalle

Lahjoita 10 e kännykällä

Lähetä viesti NORPPA numeroon 16155. Tällä 10 euron viestillä tuet WWF:n suojelutyötä saimaannorpan pelastamiseksi.

Viestin voit lähettää DNA:n, Elisan, Soneran ja Saunalahden sekä niiden verkoissa toimivien operaattoreiden liittymistä.

YLE

YLE TV1:n Puoli seitsemän -ohjelman toimittaja Kimmo Ohtonen aikoo uida ensi kesänä Savonlinnasta Lappeenrantaan ja kerätä rahaa saimaannorpan suojeluun.

Uinnin lähtölaukaus tapahtuu Savonlinnassa 28. elokuuta 2012. Perille Lappeenrantaan Kimmon on määrä saapua 7.9.2012. Uintikilometrejä kertyy reilut 125 km.

Kimmo valmentautuu huikeaan uintiurakkaan Uimaliiton ammattivalmentajan Krista Terämaan kanssa. Treenikuukausia on jo kulunut helmikuun alkuun mennessä melkein kuusi. Kevään aikana Kimmon treenausta seurataan Puoli seitsemän -ohjelmassa. Kimmo tutustuu myös saimaannorpan elinolosuhteisiin, käy tutkijoiden kanssa tekemässä norpille apukinoksia pesimistä varten sekä selvittää, voiko katiskoista tehdä norppaystävällisiä.

Kimmon uintia Saimaan päästä päähän tullaan seuramaan YLE TV1:n Puoli seitsemän-ohjelmassa, AamuTV:ssä ja Ylen alueradioissa. www.yle.fi/ps

Uintia tukevat Ylen kanssa WWF, Suomen Uimaliitto, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry. ja Urheiluhallit Oy.

WWF

Saimaannorpan suojelu on jo vuosikymmeniä ollut olennainen osa WWF Suomen suojelutyötä.

Vuonna 1979 aloittamamme aktiivisen suojelun ansiosta saimaannorppakanta on säilynyt ja kasvanut Saimaalla nykyiseen noin 290 yksilöön. Äskettäin saavutimme pitkän työn tuloksena tärkeän tavoitteen uhanalaisen saimaannorpan suojelussa, kun kuuttien suojaksi perustettiin aukoton, noin 1 800 neliökilometrin kokoinen, kevätkuukaudet voimassa oleva verkkokalastusrajoitusalue.

Saimaannorppa on silti yhä maailman uhanalaisimpia hylkeitä, jota uhkaa kalanpyydysten lisäksi yhä vakavammin ilmastonmuutos.

WWF (Maailman luonnonsäätiö) on vuonna 1961 perustettu luonnonsuojelujärjestö, joka toimii yli sadassa maassa. WWF:llä on yli 5 000 työntekijää ja noin 7 miljoonaa tukijaa ympäri maailmaa. Tavoitteenamme on säilyttää luonnon monimuotoisuus ja pienentää ihmisten ekologista jalanjälkeä sekä rakentaa tulevaisuus, jossa ihmiset elävät sopusoinnussa luonnon kanssa. Suomessa WWF on toiminut vuodesta 1972.

UIMALIITTO

Tuhansien järvien uintimaa

Suomessa on lähes 60 000 järveä, ja silti kesäinen avovesissä uinti on suomalaisittain outo harrastus, vaikka vedet ovat puhtaita ja maisemat vailla vertaa.

Suomen Uimaliitto on yli sadan uimaseuran kattojärjestö, jonka yhtenä tavoitteena on herättää Suomeen avovesiuinnin harrastuskulttuuri. Altaissa ja uimahalleissa uinti on yksi suosituimpia liikuntamuotoja, miksei myös kesäisin luonnonvesissä uitaisi enemmän kuntoilun ja virkistäytymisen merkeissä – ilmaiseksi. Avovesiuinnin tapahtumia, ja kilpailujakin, järjestetään kesäisin muutamia ympäri maan. Itsensä voittaminen on luonnon vesissä suuri elämys, ja hyvä uimataito on halpa henkivakuutus.

Oikea uintitekniikka on avain virkistävään uintikokemukseen. Oikealla tekniikalla vedessä eteneminen on tehokasta ja nautittavaa. Uimaseurat tarjoavat uintitekniikan opetusta, ja keväisin on hyvä aika harjoitella uimahalleissa. Järviveden lämmettyä tarvitaan enää uimapuku ja uimalasit, kauniit järvemme virkistävät mielen ja kehon. Elokuinen Vanajavesiuinti Hämeenlinnassa kokoaa avovesiuinnin ystävät suureen uintijuhlaan.

uimaliitto.fi

SUH

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto (SUH) kouluttaa mm. uimaopettajat ja hengenpelastajat eli uinninvalvojat ja rantapelastajat. SUH:n missio on uimataidon ja muun vesiturvallisuuden edistäminen niin, että jokainen suomalainen osaa uida ja pelastaa veden varaan joutuneen, eikä kukaan huku puuttuvan uimataidon johdosta.

Uimataito on sekä kansalaistaito että halpa henkivakuutus.

Norppauinti

SUH haluaa omalta osaltaan varmistaa Kimmon norppauinnin turvallisuuden. SUH:n kouluttamat hengenpelastajat seuraavat mukana koko Kimmon uintiurakan ajan. Kimmo pääsee myös opettelemaan hengenpelastuksen perusasioita jo ennen uintia. SUH suosittaa kaikille uimataidon ja pelastamis-/pelastautumistaitojen ylläpitoa ja kehittämistä.

www.suh.fi

URHEILUHALLIT

Urheiluhallit Oy tarjoaa monipuolisia liikuntapalveluja pääkaupunkiseutulaisille kahdeksassa hallissa, lajeina uinti-, palloilu-, ryhmäliikunta- ja kuntosali. Urheiluhallit on myös merkittävä uimataidon kehittäjä laajalla uimaopetustarjonnalla.

Norppauinti

Urheiluhallit tarjoaa norppauimari Kimo Ohtoselle monipuoliset harjoitusmahdollisuudet Mäkelänrinteen Uintikeskuksessa. Lisäksi Urheiluhallit osallistuu aktiivisesti Norppauintikampanjan markkinointiin ja kannustaa ihmisiä uimataidon kehittämiseen. Keväällä järjestetään Urheiluhalleissa oma Norppauintikampanja, jossa pääpainoina ovat tekniikan parantaminen ja innostaminen uimaan tai vesijuoksemaan kesällä avovesissä.

www.urheiluhallit.fi

Norppauinti-kampanjan keräysaika 1.2.-15.9.2012

Rahankeräysluvat: 2020/2011/986/28.6.2011 ja 2020/2012/461, koko maa Ahvenanmaata lukuun ottamatta sekä Ahvenanmaa Åland K12/6.6.2011