Päivitetty

Norppauinnin yhteistyökumppanit

YLE

Norppauimari Kimmo Ohtonen on YLE TV1:n Puoli seitsemän -ohjelman toimittaja. Ohjelmassa on seurattu kevään aikana Kimmon treenausta. Kimmo on myös tutustunut saimaannorpan elinolosuhteisiin, käynyt tutkijoiden kanssa tekemässä norpille apukinoksia pesimistä varten sekä selvittänyt, voiko katiskoista tehdä norppaystävällisiä. Kimmon uintia Saimaan päästä päähän seurataan Puoli seitsemän -ohjelmassa, Aamu-tv:ssä ja Ylen alueradioissa.

www.yle.fi/ps

WWF

Saimaannorpan suojelu on jo vuosikymmeniä ollut olennainen osa WWF Suomen suojelutyötä.

Vuonna 1979 aloittamamme aktiivisen suojelun ansiosta saimaannorppakanta on säilynyt ja kasvanut Saimaalla nykyiseen noin 290 yksilöön. Äskettäin saavutimme pitkän työn tuloksena tärkeän tavoitteen uhanalaisen saimaannorpan suojelussa, kun kuuttien suojaksi perustettiin aukoton, noin 1 800 neliökilometrin kokoinen, kevätkuukaudet voimassa oleva verkkokalastusrajoitusalue.

Saimaannorppa on silti yhä maailman uhanalaisimpia hylkeitä, jota uhkaa kalanpyydysten lisäksi yhä vakavammin ilmastonmuutos.

WWF (Maailman luonnonsäätiö) on vuonna 1961 perustettu luonnonsuojelujärjestö, joka toimii yli sadassa maassa. WWF:llä on yli 5 000 työntekijää ja noin 7 miljoonaa tukijaa ympäri maailmaa. Tavoitteenamme on säilyttää luonnon monimuotoisuus ja pienentää ihmisten ekologista jalanjälkeä sekä rakentaa tulevaisuus, jossa ihmiset elävät sopusoinnussa luonnon kanssa. Suomessa WWF on toiminut vuodesta 1972.

www.wwf.fi

UIMALIITTO

Tuhansien järvien uintimaa

Suomessa on lähes 60 000 järveä, ja silti kesäinen avovesissä uinti on suomalaisittain outo harrastus, vaikka vedet ovat puhtaita ja maisemat vailla vertaa.

Suomen Uimaliitto on yli sadan uimaseuran kattojärjestö, jonka yhtenä tavoitteena on herättää Suomeen avovesiuinnin harrastuskulttuuri. Altaissa ja uimahalleissa uinti on yksi suosituimpia liikuntamuotoja, miksei myös kesäisin luonnonvesissä uitaisi enemmän kuntoilun ja virkistäytymisen merkeissä – ilmaiseksi. Avovesiuinnin tapahtumia, ja kilpailujakin, järjestetään kesäisin muutamia ympäri maan. Itsensä voittaminen on luonnon vesissä suuri elämys, ja hyvä uimataito on halpa henkivakuutus.

Oikea uintitekniikka on avain virkistävään uintikokemukseen. Oikealla tekniikalla vedessä eteneminen on tehokasta ja nautittavaa. Uimaseurat tarjoavat uintitekniikan opetusta, ja keväisin on hyvä aika harjoitella uimahalleissa. Järviveden lämmettyä tarvitaan enää uimapuku ja uimalasit, kauniit järvemme virkistävät mielen ja kehon. Elokuinen Vanajavesiuinti Hämeenlinnassa kokoaa avovesiuinnin ystävät suureen uintijuhlaan.

www.uimaliitto.fi

SUH

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto (SUH) kouluttaa mm. uimaopettajat ja hengenpelastajat eli uinninvalvojat ja rantapelastajat. SUH:n missio on uimataidon ja muun vesiturvallisuuden edistäminen niin, että jokainen suomalainen osaa uida ja pelastaa veden varaan joutuneen, eikä kukaan huku puuttuvan uimataidon johdosta. Uimataito on sekä kansalaistaito että halpa henkivakuutus.

SUH haluaa omalta osaltaan varmistaa Kimmon norppauinnin turvallisuuden. SUH:n kouluttamat hengenpelastajat seuraavat mukana koko Kimmon uintiurakan ajan. Kimmo pääsee myös opettelemaan hengenpelastuksen perusasioita jo ennen uintia. SUH suosittaa kaikille uimataidon ja pelastamis-/pelastautumistaitojen ylläpitoa ja kehittämistä.

www.suh.fi

URHEILUHALLIT

Urheiluhallit Oy tarjoaa monipuolisia liikuntapalveluja pääkaupunkiseutulaisille kahdeksassa hallissa, lajeina uinti-, palloilu-, ryhmäliikunta- ja kuntosali. Urheiluhallit on myös merkittävä uimataidon kehittäjä laajalla uimaopetustarjonnalla.

Urheiluhallit tarjoaa norppauimari Kimmo Ohtoselle monipuoliset harjoitusmahdollisuudet Mäkelänrinteen Uintikeskuksessa. Lisäksi Urheiluhallit osallistuu aktiivisesti Norppauinti-kampanjan markkinointiin ja kannustaa ihmisiä uimataidon kehittämiseen. Keväällä järjestetään Urheiluhalleissa oma Norppauinti-kampanja, jossa pääpainoina ovat tekniikan parantaminen ja innostaminen uimaan tai vesijuoksemaan kesällä avovesissä.

www.urheiluhallit.fi

ETELÄ-SAVON ELY-KESKUS

Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus hoitaa valtionhallinnon alueellisia toimeenpano- ja kehittämistehtäviä. Se kehittää ja tukee taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävää hyvinvointia yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

ELY-keskus osallistuu saimaannorpan suojelustrategian ja toimenpidesuunnitelman toimeenpanoon yhdessä kuntien, metsähallituksen ja Itä-Suomen yliopiston kanssa.  ELY-keskus tekee mm. suojelussa tarpeelliset kalastusrajoitussopimukset vesialueiden omistajien kanssa ja  ohjaa kuntien kaavoitusta norpan esiintymisalueilla. ELY-keskuksen asiantuntijat ovat avustaneet Norppauinnin reitin suunnittelussa ja logistisissa asioissa.

www.ely-keskus.fi

HYVÄ TERVEYS

Hyvä terveys on Suomen suurin terveyslehti, jolla on yli 380 000 lukijaa. Hyvä olon hyötylehti kannustaa pieniin ja suuriin terveystekoihin ja jakaa uusinta tietoa sairauksien hoidosta. Lehteä julkaistaan yhdessä Suomalaisen lääkäriseura Duodecimin ja Tieteen tiedotus ry:n kanssa. Lehteä kustantaa Sanoma Magazines Finland, Suomen suurin aikakauslehtikustantaja.

Hyvä terveys tukee Norppauintia kertomalla kevään ja kesän aikana tempauksesta lehdessä ja nettisivuillaan ja kehottamalla lukijoita ryhtymään norppakummiksi. Lehti on myös mukana 11.8. järjestettävässä Vanajavesiuinnissa, johon myös norppauimari Kimmo Ohtonen osallistuu. Lehti kehottaa lukijoitaan erityisesti entistä tehokkaampaan avovesijuoksuun.

www.hyvaterveys.fi