© Diego M Garoes  / WWF-Canon
Päivitetty

Vastuullisen ruuan teemavuosi

Ruuantuotanto muokkaa maailmaa ja aiheuttaa ympäristöongelmia. Meidän valintamme vaikuttavat paitsi omaan hyvinvointiimme ja lähiympäristöömme myös kehitysmaiden kotien arkeen ja ympäristöön. Vastuulliseen ruokaan keskittyvä teemavuosi tarjoaa monenlaista tekemistä ympäri kouluvuoden.

Syksy: Kalaa ja uutta materiaalia

Syksyn aikana puhutaan kalasta: mitä kalaa kannattaisi syödä ja mitä ei. Koululaisten pehmokalakampanja jalkautuu käsityöluokkiin, kirjastoihin ja toivottavasti myös koulun ruokalaan. Kampanjassa voi olla mukana vain muutama luokka tai siitä voi tehdä koko koulun yhteisen tempauksen. Ideoita toteutukseen löydät Kalakampanjan sivuilta.

WWF:n uusi vastuullista ruokaa käsittelevä Maailma lautasella -materiaali on ilmestynyt. Ylä-ja keskiasteikäisille suunnattu materiaali valottaa kestävää ruuantuotantoa ja parempia ruokavalintoja esimerkkilautasten ja -tarinoiden kautta. Materiaalin teemoja avaavat Pallon paras ruoka -korttipeli ja  tehtäväpaketti. Myös Naturewatch Koulussa ja Ostoksilla -materiaalit kannattaa hyödyntää ruokaopetuksessa.

Kevät: Kouluvierailuja ja Earth Hour

Tammikuussa starttaa Voiko maailmaa muuttaa syömällä? -koulukiertue. WWF-lähettiläät kiertävät yläkouluissa, lukioissa ja ruoka-alan ammattioppilaitoksissa eri puolilla Suomea tutustuttamassa oppilaita vastuulliseen ruokaan. Toiminnallisen oppitunnin voi tilata maksutta koululle alueilla, joilla toimii WWF-lähettiläs. Kiertueen kohderyhmänä ovat 13 -18 -vuotiaat koululaiset ja opiskelijat.

Ruoka muodostaa noin kaksikymmentä prosenttia kokonaishiilijalanjäljestämme eli ilmastonmuutoksen kannalta ei ole suinkaan sama asia, mitä suuhumme panemme. WWF:n maailmanlaajuinen ilmastotempaus Earth Hour järjestetään jälleen 23.3. Koulut voivat hyödyntää tapahtuman ja järjestää ilmasto-opetusta Earth Hour -viikolla 18.-22.3. Työn tueksi WWF tarjoaa opetusmateriaalia niin päiväkoteihin, peruskouluun kuin toisen asteen oppilaitoksiin.