© Kalle Erkkilä
Päivitetty

Anna palautetta

WWF:n ympäristökasvatuksen tavoitteena on tukea kasvattajien kestävän kehityksen työtä ja antaa ideoita, kokemuksia ja oivalluksia eri-ikäisille. Tuotamme materiaaleja sekä järjestämme koulutuksia, kampanjoita ja tapahtumia, jotka tarjoavat mahdollisuuden osallistua. Oletko jo ollut mukana? Kerro kokemuksia ja toiveitasi, niin voimme tarjota kohderyhmällesi vielä paremmin sopivaa toimintaa.

 

Anna palautetta WWF:n ympäristökasvatustoiminnasta

Otteita palautteista voidaan julkaista tällä sivulla.

Kokemuksia kouluvierailuista

Lähettiläs oli erittäin asiantunteva ja sai oppilaat hyvin aktivoitua. Aihe oli mielenkiintoinen suurelle osalle oppilaista ja sen vuoksi oli hienoa havaita, miten paljon he esittivät fiksuja kysymyksiä. Hienoa, että koulutatte lähettiläitä! Koulun ulkopuoliset vierailijat tuovat vaihtelua oppitunteihin.” Opettaja, Jyväskylä

”Olen erittäin tyytyväinen jälleen [WWF-lähettilään] vierailuun. Toivottavasti ensi vuonnakin meillä on mahdollisuus saada vierailija käymään. Sekä viime että tänä vuonna vierailija osasi ottaa lasten iän ja mielenkiinnon kohteet huomioon. Omalla luokallani on useampi erityisoppilas, mutta aiheen osuva käsittely ja vierailijan hieno ote lapsiin takasi sen, että jokainen lapsi seurasi kiinnostuneena ja osallistui tekemiseen. Kiitos!” Opettaja, Sipoo

”[WWF:n] asiantuntijan luento oli sisällöltään ja kestoltaan yleisölle oikein sopiva. Erityisesti peruskoululaiset kuuntelivat todella keskittyneesti.--- Oppilaiden kommentit luennoista ovat olleet positiivisia.” Opettaja, Helsinki

Koulutustilaisuuksista sanottua

”Päivän parasta antia olivat: Oman metsäosaamisen lisääminen. Uudet pedagogiset ideat. WWF:n materiaaleihin tutustuminen. Kollegat ja ajatustenvaihto. Hyvä ruoka aikuisten seurassa.” Ulos oppimaan metsäkoulutus, Espoo

”Parasta [Tarinoita muuttuvalta planeetalta -koulutuksessa] oli se, että toimintaideoita kokeiltiin käytännössä. Jäivät paremmin mieleen. Oma luokkani on kuudes ja lisäksi opetan elämänkatsomustietoa 4.-6.- luokkalaisille. Alunperin lähdin hakemaan ideoita erityisesti tuon jälkimmäisen ryhmän opetukseen, mutta molempiin sain eväitä.” Opettaja, Helsinki

”Keskustelut ryhmissä olivat hyvin avartavia ja ideoita pursuavia. Sain materiaaleja ja vinkkejä joita voi käyttää sellaisenaan.” Voiko maailmaa muuttaa syömällä? –työpaja, Kuopio

”Oli upeaa saada inspiraatiota, raitista ilmaa, ideoita ja kontakteja!” Ulos oppimaan Itämeri-koulutus, Helsinki

Tapahtumiin osallistujien kokemuksia

”Sammutimme [Earth Hour –tapahtuman aikaan] kaikki valot ja olimme kynttilänvalossa! Sammutimme turhat sähkölaitteet! Pelasimme lautapelejä ja leikimme pimeässä piilosta.” Opettaja, Riihimäki

”Järjestimme [ennen Earth Hour –tapahtumaa] Päijät-Hämeen kouluille piirustus- ja sarjakuvakilpailun teemalla "Mitä voi tehdä ilman sähköä?". Kilpailun kuvia esiteltiin Kauppakeskus Triossa ja samalla haastettiin asukkaita mukaan "Paikallisilla teoilla on merkitystä" -asukaskampanjaan.” Opettaja, Lahti

Palautetta materiaaleista

”Tutustuimme WWF:n tarjoaman materiaalin avulla Itämereen liittyvien ongelmien, eliöiden, ilmiöiden yms. nimeämiseen ja käsitteelliseen purkuun. WWF:n tarjoama materiaali oli kokonaisuudessaan mainio ja se sisälsi paljon uutta tietoa myös meille. --- Materiaalit toimivat suurena apuna toteutettaessa [Itämeri-aiheista teema]päivää. Materiaalit myös johdattelivat aiheemme rakenteellista kokonaisuutta, ja antoivat ideoita päivän tehtäväkokonaisuuksien suunnittelussa, joten voimme lämpimästi suositella niitä tulevien opettajien käyttöön.” Opettajaopiskelijoiden ryhmä, Helsinki

”Avaamalla [Earth Hour] jääkarhukalenterin luukkuja tutustuimme roskien lajitteluun. Lapset toivat kotoaan pahvilaatikoita, joiden sisään askarreltiin eläimille pehmoisia pesiä. Lisäksi [kalenterin toimintaohjeiden mukaan] leikattiin sanomalehdestä paloja, väritettiin ne ja liimattiin suikaleet yhteiseksi isoksi tauluksi. Integroidun erityisryhmän lapset osallistuvat tekemiseen kukin omien kykyjensä mukaan. --- Ympäristöteemat eivät jää vain Earth Houriin, vaan luontoretkiä tehdään jatkossakin.” Lastentarhanopettaja, Sipoo

”Naturewatch-materiaalin valmiit tehtävät ovat toimivia, helppoja ja mukavia käyttää. Tehtävistä voi valita tarpeen mukaan - kaikkia ei tarvitse käyttää. Siinä sivussa tulee täyttäneeksi opetussuunnitelman vaatimuksen ekosysteemitutkimusten tekemisestä.” Opettaja, Joensuu