© Hanna Seimola / WWF
Päivitetty

Heittäydy ympäristötoimittajaksi!

Haluatko löytää uutta näkökulmaa ympäristöasioihin? Tuntuuko, että jokin ympäristöongelma on jäänyt liian vähälle huomiolle mediassa? Nyt on mahdollisuus ryhtyä ympäristötoimittajaksi ja saada oma ääni kuuluville.

WWF:n, Kierrätyskeskuksen ja Sanomalehtien Liiton yhteisesti toimittama Ympäristötoimittaja-oppimateriaali antaa käytännön ohjeita erilaisista ympäristöaiheista raportointiin. Materiaali ohjaa nuoret myös pohtimaan, mitä ympäristöongelmalla, ympäristönsuojelulla ja luonnonsuojelulla oikeastaan tarkoitetaan. Ympäristötoimittaja- vihkoja voit tilata maakuntalehdestäsi. Lehtien tiedot löydät Sanomalehtien liiton verkkosivulta

Tehtävät ohjaavat nuoret selvittämään esimerkiksi lähiseudun kirpputorien ja kierrätyskeskusten tarjontaa ja kirjoittamaan havainnoistaan reportaasin. Reportaasin tarkoituksena on antaa lukijalle vinkkejä lähialueen hyvistä kirpputoreista, mistä löytää parhaat vaatteet, kirjat, urheiluvälineet, sisustustarvikkeet, elektroniikka yms. Voitte vertailla myös erilaisia verkkohuutokauppoja. Katso esimerkiksi Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen ja Huuto.netin verkkosivut.

Susiviha vai susirakkaus?- tehtävä kehottaa oppilaita etsimään Internetistä kirjoituksia ja keskusteluita susien puolesta ja vastaan. Mitä perusteluja susien säilyttämiseksi ja hävittämiseksi käytetään? Tehtävässä on tarkoituksena muodostaa oma näkemys asiasta ja kirjoittaa tutkittujen tekstien pohjalta mielipidekirjoitus.  Katso esimerkiksi Helsingin Sanomien verkkokeskustelu

Ota haaste vastaan ja lähetä reportaasi meille

Tutkikaa yhdessä kiinnostavia ympäristöaiheita ja raportoikaa niistä WWF:lle. Pdf- muotoiset raportit tai koulun verkkosivuilla julkaistujen raporttien linkit voi lähettää ympäristökasvatusvastaava Hanna Seimolalle, s-posti muotoa etunimi.sukunimi@wwf.fi