© Chris Martin Bahr / WWF-Canon
Päivitetty

Matti-ahma tulee avuksi kasvattajalle

Tutustu WWF:n ympäristökasvatuksen hauskaan ahmamateriaaliin ja ahmatti Matti-ahman elämään sadun ja leikkien avulla. Samalla saat Matilta vinkkejä siihen, miten voit pitää luonnosta huolta!

Suurpedot kiehtovat lapsia. Ne ovat salaperäisiä, villejä ja jännittäviä. Suurpetoihin liittyy myös tärkeitä opittavia aiheita, kuten pedon merkitys ravintoketjussa ja uhanalaisten lajien suojelu. Suurpedon näkökulmasta luonto näyttäytyy monimuotoisena ja uteliaisuutta herättävänä tuoksuineen ja tutkittavine paikkoineen.

Ketterä ja utelias ahma on suurpedoistamme huonoiten tunnettu. Se on äärimmäisen uhanalainen eläin, jonka suurin uhka on salametsästys. Ahmaa salametsästetään poronhoitoalueella, koska se tappaa talvisin poroja. Ihmiselle ahma ei ole vaarallinen.

Matti-ahma – ahmatti on WWF:n materiaali varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen. Toivomme, että Matin tarinan avulla ahma nousisi suomalaislasten mielikuvissa kiehtovaksi suurpedoksi suden, karhun ja ilveksen rinnalle. Heittäydy leikin pyörteisiin ja eläydy ahman elämään!

Matti ahma - ahmatti Metsien tuntematon suurpeto (pdf-tiedosto, 1,51Mt)

Painettua oppimateriaalia voit tilata Essi Aarnio-Linnanvuorelta, sähköposti on muotoa etunimi.sukunimi@wwf.fi