Ilmastomarssi © Paula Kallio / WWF
Päivitetty

Oma luontotempaus

Haluatteko tempaista porukalla ympäristön hyväksi? Kannattaa antaa luovuuden kukkia ­– mahdollisuuksia on monia! Omalla tempauksella voitte tukea tärkeää luonnonsuojelutyötä tai auttaa jotakin tiettyä uhanalaista lajia ­– vaikkapa saimaannorppaa tai tiikeriä. Pienikin lahjoitus on arvokas ja hyvän tekeminen yhdessä on hauskaa!

Tässä ideoita luokan, harrastusryhmän tai vaikka koko päiväkodin hyväntekeväisyystempauksen järjestämiseksi:

postimerkki artikkelikuva

Postikortteja luonnolle

Kortti on aina kiva antaa ja saada - syntymäpäiväksi, ystävänpäiväksi tai jouluksi. Taiteilkaa yhdessä luontoaiheinen korttisarja ja myykää sitä perheelle, ystäville tai vaikkapa naapureille. Tuoton voitte lahjoittaa valitsemanne lajin suojeluun.

mehujää artikkelikoko

Jääkarhun pop up -ravintola

Jääkarhuilla on nykyisin vaikeaa, koska arktinen merijää supistuu ja niiden pitää uida yhä pidempiä matkoja ruokaa hankkiessaan. Tempaiskaa yhdessä jääkarhujen puolesta leipomalla jääkarhupipareita ja kookos-lumipalloja tai vaikka valmistamalla omatekoisia mehujääpuikkoja.

12-vuotias Jenna tempaisi keväällä ja perusti takapihalleen oman Pandakaverin kahvilan, jossa oli myynnissä itse tehtyjä herkkuja Pandakaverin suklaakekseistä tiikerin suklaapaloihin.

karkkipäivä artikkelikoko

Karkkirahat karhuille

Pitäkää yhdessä porukalla karkkilakkoa esimerkiksi kuukauden ajan. Säästyneet karkkirahat voi antaa Suomalaisen luonnon suojeluun!

Tutustukaa WWF-lehden juttuun Aaretista, joka kampanjoi ympäristön suojelun puolesta lähipiirissään ja antaa osan karkkirahoistaan tiikereiden suojeluun kuukausittain.

esiintyminen artikkelikoko

Tiikereiden talent show!

Me haluamme tuplata tiikerit, sillä maailmassa on enää 3890 villiä tiikeriä. Järjestäkää tiikeri-teemainen kykykilpailu koulussanne ja antakaa lupaavimpien muusikoiden, laulajien, näyttelijöiden ja muiden lahjakkuuksien loistaa. Lipputulot voi lahjoittaa tiikereiden suojeluun.

taidenäyttely artikkelikoko

Taidenäyttely

Mustikka vähenee metsistä kovaa vauhtia! Mitä tehdä? Tehkää yhdessä taideteoksia teitä koskettavasta luonnonsuojeluaiheesta ja järjestäkää yhteisnäyttely. Teette tärkeää vaikuttamistyötä viestimällä!

sarjakuva artikkelikoko

Himalajan salaisuus -sarjakuvalehti

Tehkää ympäristö- tai eläinaiheinen sarjakuva ja myykää sitä ympäristönsuojelun hyväksi. Voisiko sarjakuvassa seikkailla vaikkapa mystinen Himalajalla elävä ja harvoin nähty lumileopardi?

Ystävykset Laura ja Eero tekivät yhdessä humoristisen Rätiskä-sarjakuvalehden, jota myivät sukulaisille ja ystäville. Osa myyntituloista osoitettiin luonnonsuojelutyöhön.

pandajumppa artikkelikuva

Pandan jumppapäivä

Järjestäkää yhteinen jumppapäivä koululle, päiväkodin pihaan tai vaikka läheiselle urheilukentälle. Jokainen osallistuja voi maksaa vapaaehtoisen summan, joka lahjoitetaan hyväntekeväisyyskohteeseen.

Esimerkiksi Lahdessa järjestettiin Hyvän mielen jumppapäivä ja Ympäristöministeriön ystävälliset ihmiset joogaavat yhdessä ja antavat vapaaehtoiset osallistumismaksut norpan suojeluun.

Tee lahjoitus näin

Lahjoita keräyksen tuotot WWF:n lahjoitustilille:
FI41 1572 3000 0111 89.

Kirjoita tilisiirron viestiosaan ”Luontotempaus” sekä mahdollinen lahjoituskohde, joita ovat Itämeri, Ilmasto, Jääkarhu, Lumileopardi, Saimaannorppa, Sademetsät, Suomalainen metsä, Tiikeri ja Yleislahjoitus WWF:n työlle, esimerkiksi ”Luontotempaus/ Saimaannorppa”.