© Lauttasaaren yhteiskoulu
Päivitetty

Itämeripäivää viettämässä

Lauttasaaren yhteiskoulun biologian opettajat Sarianna Alho, Antti Koskenniemi, Tarja Holthoer ja Pekka Koskinen:

”Päivä alkoi WWF:n ja Helsingin pelastuslaitoksen yhteisellä luennolla öljyonnettomuuksien seurauksista ja torjunnasta. Luento oli sisällöltään ja kestoltaan yleisölle oikein sopiva. Erityisesti peruskoululaiset kuuntelivat todella keskittyneesti. Oppilaiden kommentit luennoista olivat positiivisia ja kasiluokkalaiset muistelivat vielä seuraavilla tunneilla, miten öljy vaikuttaa höyhenpuvun vedenpitävyyteen jo pieninä määrinä.

Seuraavaksi oppilaat saivat Lauttasaaren Kasinonrannassa nopean tilannekatsauksen tapahtumista. Helsingin edustan merialueella oli tapahtunut karilleajo, jonka seurauksena mm. rantaan oli ajautunut öljyä. Koska öljypäästö oli saatu kuriin, rantojen siivous saatettiin aloittaa virallisen öljyntorjuntatyön lisäksi vapaaehtoisvoimin. WWF on jo usean vuoden ajan kouluttanut vapaaehtoisia öljyntorjuntajoukkoja siistimään rantoja sekä pelastamaan ja puhdistamaan tahriintuneita lintuja.

Jakaannuimme seuraavaksi noin kahdeksan hengen ryhmiin, jotka ohjattiin vuorollaan pukeutumaan suojahaalareihin ja –käsineisiin  sekä kumisaappaisiin ja suojalaseihin. Varustautuminen oli huolellista: öljyn pääsy iholle ja hengitysteihin pitää estää totaalisesti – teippaus veikin runsaasti aikaa. Valkoisen haalarin selkämykseen kirjoitettiin henkilön nimi tunnistamisen vuoksi; kaikki valkovaatteiset ja huppupäiset olennot näyttivätkin toistensa kopioilta.

Jokaiselle ryhmälle määrättiin johtaja ja valittiin ryhmästä puhdistajat ja “puhtaat”. Puhtaat eivät liikkuneet rannassa, vaan auttoivat kerääjiä varusteiden pukemisessa ja riisumisessa sekä mahdollisissa hätätilanteissa. Öljynkeruu tapahtui kaapimalla “öljyä” (turvetta) ranta-alueelta. Saalis tuotiin keruualueille. Löytyipä rannan tuntumasta pari lintuakin, jotka suljettiin pahvilaatikoihin kuljetettaviksi puhdistuspisteeseen.

Operaation jälkeen varusteet riisuttiin ja pakattiin jätesäkkeihin poltettaviksi. Jo lyhyen keruuhetken aikana monelle taisi tulla hiki tiiviissä suojahaalarissa. Saimme iltapäivän aikana hyvän tuntuman vapaaehtoiseen öljyntorjuntatyöhön. Huomasimme sen vaativan tarkkaa organisointia, huolellista pukeutumista ja tiivistä toimintaa. Millaisen koneiston eri tahojen yhteistyötä öljyonnettomuuden torjunta vaatii, jäi tosin vain arvailujen varaan – toimimmepahan vain kuin muurahaiset yhdyskunnan jäseninä.

Jatkoimme päivää katsomalla Itämeri-dokumentin. Kahdessa biologian luokassa järjestettiin lintujen puhdistusharjoituksia. Ensin kaikille kerrottiin yhteisesti öljyyntyneen linnun hoidosta, ja sen jälkeen esiteltiin varusteita. Halukkaat oppilaat pääsivät myös harjoittelemaan kuolleiden lintujen kanssa öljyn poistoa. Lintujen puhdistusta varten he myös pukeutuivat oikeisiin suojavarusteisiin. Oppilaat tekivät myöa Itämerijulisteita, -tarroja tai nettitehtäviä. Tässä vaiheessa tarkastimme myös läsnäolijat ja havaitsimme jälleen tutun ilmiön, eli aina kun on erityispäiviä, niin osa oppilaista poistuu omille teilleen. Surullista, mutta sille emme voi mitään. Mielestämme päivä oli onnistunut.”

Katso video Lauttasaaren yhteiskoulun oppilaiden öljyntorjuntakoulutuksesta: