© Aki-Pekka Sinikoski / WWF
Päivitetty

Koulutukset

Näytä voimasi -koulutuksia lukuvuonna 2013–2014

Näytä voimasi -koulutus tarjoaa helpon ja hauskan tavan perehtyä WWF:n uusiutuvan energian kampanjaan ja osallistua siihen yhdessä nuorten kanssa. Koulutuksen kesto on räätälöitävissä tarpeen ja tilanteen mukaan ja se voidaan yhdistää johonkin toiseen koulutustilaisuuteen. Päivitämme eri puolilla maata järjestettävät koulutukset tälle sivulle syksyn aikana. Ota rohkeasti yhteyttä, jos haluat järjestää kanssamme koulutuksen omassa kaupungissasi! Lue lisää

Ideoita ja työkaluja ympäristökasvatukseen 21.1. Pori

Aika ja paikka: 21.1.2014 klo 14.30–17.30, Käppärän koulun vanha sali, Käppärätie 3, Pori.

Kohderyhmä: varhaiskasvattajat, opettajat peruskoulusta lukioon, koulunkäyntiohjaajat ja muut asiasta kiinnostuneet.

Kouluttajat: Vihreä lippu-päällikkö Aino Alasentie ja WWF:n ympäristökasvattaja Sanna Koskinen.

Koulutuksen sisältö: Koulutuksen järjestävät Suomen ympäristökasvatuksen seura ja WWF Suomi yhteistyössä Porin kaupungin ympäristöviraston kanssa. Koulutuksessa saat tietoa Vihreä lippu -ympäristökasvatusohjelmasta, siihen osallistumisesta sekä ohjelman tukipalveluista ja tuloksista. Tutuksi tulevat myös WWF:n maksuttomat ympäristökasvatusmateriaalit ja Näytä voimasi -kampanja, joka tarjoaa mahdollisuuden ympäristövaikuttamiseen myös koulun seinien ulkopuolella.

Ilmoittautuminen: Sitova ilmoittautuminen 7.1.2014 mennessä Jonna Heikkilälle jonna.heikkila@pori.fi tai p.044 – 701 7077

Koulutus on osallistujille maksuton ja sisältää tarjoilun.

Ideoita ja työkaluja ympäristökasvatukseen 4.-6.2. Kajaani, Kuopio & Joensuu

Suomen ympäristökasvatuksen seura ja WWF Suomi järjestävät yhteisen koulutuskiertueen Itä-Suomessa 4.-6.2.2014. Koulutuksessa saat tietoa Vihreä lippu -ympäristökasvatusohjelmasta, siihen osallistumisesta sekä ohjelman tukipalveluista ja tuloksista. Tutuksi tulevat myös WWF:n maksuttomat ympäristökasvatusmateriaalit ja Näytä voimasi -kampanja, joka tarjoaa mahdollisuuden ympäristövaikuttamiseen myös koulun seinien ulkopuolella. Koulutus on osallistujille maksuton ja sisältää tarjoilun.

Kohderyhmä: varhaiskasvattajat ja opettajat peruskoulusta lukioon.

Koulutuspaikat ja – ajat:

Mikkeli tiistaina 4.2.2014 klo 14–17. Itä-Suomen aluehallintoviraston juhlasali, Maaherrankatu 16.

Kuopio keskiviikkona 5.2. klo 14–17. ISAVIn Kuopion toimipaikan juhlasali, Hallituskatu 12 – 14.

Joensuu torstaina 6.2.2014 klo 14–17. ISAVIn Joensuun toimipaikan auditorio, Torikatu 36.

Ilmoittautuminen: 22.1.2014 mennessä – ilmoita, mihin tilaisuuteen (MLI/KUO/JNS) osallistut.

• osoitteesta: www.avi.fi/ita > ajankohtaista > tapahtumat ja koulutukset
  • sähköpostilla: sivistys.ita@avi.fi

Maailma lautasella 12.2. Espoo

Aika ja paikka: 12.2.12014 klo 14–17. Villa Elfvikin luontotalo, Elfvikintie 4, Espoon Laajalahti.

Kohderyhmä: luokanopettajat, kotitalousopettajat ja muut aineenopettajat

Kouluttaja: Ympäristökasvattaja, FT Sanna Koskinen, WWF.

Koulutuksen sisältö: Koulutuksessa tutustutaan ruoan ympäristövaikutuksiin kiinnostavasti ja käytännönläheisesti ja havainnollistetaan kuluttajan mahdollisuuksia vähentää ympäristökuormitusta. Aiheen käsittelyyn eri-ikäisten kanssa saadaan vinkkejä kokeilemalla WWF:n ruoka-aiheisen oppimateriaalin aktiviteetteja, mm. pelaamalla Pallon paras ruoka- korttipeliä.

Ilmoittautuminen: 5.2. mennessä numeroon (09) 8165 4400 tai villaelfvik@espoo.fi.

Koulutus on maksuton. Tarjolla on kahvia ja voileipiä omakustannehintaan. Maksu käteisellä.

Aiemmin syksyllä järjestetyt koulutukset

Kiinnostuitko? Ehdota uutta kurssia palautesivulla.

Onkikalaa ja lähiruokaa -kokonaisuus

Kenelle: Kotitalousopettajille

Koulutuskokonaisuudessa tutustutaan Itämeriystävälliseen ruokavalioon ja suomalaisen (onki)kalan käyttöön monipuolisesti fileoinnista uudenlaisiin tapoihin valmistaa kalaruokia. Päivät tarjoavat uusia ideoita vastuullista ruokailua edistävään kotitalousopetukseen.

Koulutus on Opetushallituksen rahoittamana osallistujille maksutonta. Koulutuksen järjestää Helsingin yliopiston täydennyskoulutuskeskus Palmenia yhteistyössä WWF:n, ProKalan ja Suomen Kalankasvattajen liitto ry:n kanssa.

Kouluttajina mm. Ravintola Nokan keittiöpäällikkö Ari Ruoho, ruoka- ja ravitsemusalan kehittämiskonsultti Margit Kojo sekä suojeluasiantuntija Matti Ovaska ja ympäristökasvattaja Hanna Seimola WWF:ltä.

Jos metsään haluat mennä nyt

Koulutuksen tavoitteena on tarjota käytännön työkaluja monipuoliseen metsäopetukseen. Päivän aikana kuullaan ajankohtaista asiaa metsien tilasta ja uhanalaisista lajeista, tutustutaan metsien lajeihin ja kokeillaan metsäopetukseen soveltuvia toiminnallisia menetelmiä sekä tehdään tutkimusretki metsään.

Koulutuksen järjestää Suomen ympäristöopisto Sykli yhdessä WWF:n kanssa ja se on osa kansallista Ulos oppimaan -henkilöstökoulutushanketta. Koulutukseen sisältyy myös etätehtäviä.

Pieni vesikirppu vain

Koulutus tarjoaa tietoa vesistöjen tilasta ja ajankohtaisista suojeluhaasteista, omakohtaisia kokemuksia vedenelävien ja niiden tunnistamisen parissa sekä elämyksellisiä hetkiä upeassa merimaisemassa. Lisäksi tavoitteena on tarjota käytännön työkaluja Itämeriteeman monipuoliseen käsittelyyn opetuksessa.

Päivän aikana tutustutaan rantojen ja vesistön lajeihin, vesiopetukseen soveltuviin toiminnallisiin menetelmiin sekä kuullaan luontokoulujen vesistöihin liittyvistä opetusinnovaatioista.

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa - Ympäristötiedon soveltaminen opetukseen

Koulutuksen tavoitteena on tarjota erilaisia menetelmiä ja käytännön työkaluja ympäristötiedon soveltamiseen eri oppiaineiden opetuksessa. Päivän aikana saadaan tietoa energia- ja ilmastokysymyksistä sekä sovelletaan toiminnallisia menetelmiä ympäristöasioiden opetukseen ja ympäristövaikuttamiseen.

Koulutuksessa tutustutaan Harakan energialuontopolkuun ja sen toiminnallisiin vinkkeihin sekä saadaan ideoita ja materiaaleja, miten lähteä oppilaiden kanssa mukaan WWF:n uusiutuvaa energiaa edistävään Näytä voimasi -kampanjaan.

Reseptejä ruuan ympäristövaikutusten käsittelyyn

Kurssi tutustuttaa ruoan globaaleihin ja paikallisiin ympäristövaikutuksiin kiinnostavasti ja käytännönläheisesti sekä havainnollistaa tehokkaita keinoja vähentää ympäristökuormitusta. Kurssilaiset pääsevät mm. tutustumaan WWF:n ruokamateriaaliin ja sen tehtäviin, sekä koulujen käytössä olevaan elämykselliseen SimShop -verkko-opetusmateriaaliin.

Kurssin järjestävät yhteistyössä WWF ja Ympäristökoulu Polku. Koulutus on osallistujille maksuton ja se on osa ulkoministeriön tukemaa Voiko maailmaa muuttaa syömällä -hanketta. Myös Helsingin Seudun Ympäristöpalvelut HSY rahoittaa kurssia.