Päivitetty

Kurkista lukuvuoden WWF-kouluihin

Joka lukuvuosi kolmen koulun ympäristöryhmät ottavat ohjat käsiinsä WWF Koulussa -sivuston toimittajina. He raportoivat toiminnastaan ja julkaisevat toimintavinkkejä. Ryhmät saavat toiminnastaan sekä mainetta ja kunniaa että WWF:n myöntämän toimintarahan. 

Mikä on WWF-koulu?

Joka lukuvuodelle toivotaan yhtä lukiota, alakoulua ja yläkoulua tai vastaavasti yhtenäiskouluja, joiden ympäristöryhmissä on eri-ikäisiä oppilaita. Valinnassa painotetaan kokemuksia erilaisista toimintatavoista tai kiinnostavia suunnitelmia seuraavalle lukuvuodelle.

WWF-kouluksi haetaan vapaamuotoisella hakemuksella, joka lähetetään sähköpostitse osoitteeseen sanna.koskinen@wwf.fi. Hakuaika lukuvuodeksi 2017–2018 päättyi su 21.5.2017.

WWF-koululta edellytetään

  • toimivaa oppilaiden ympäristöryhmää tai sen perustamista
  • koulun ympäristötoiminnan dokumentoimista kuvin tai lyhyin videoin ja niiden julkaisemista WWF Koulussa -sivustolla Instagramin tai YouTuben kautta
  • osallistumista lukukauden Pandahaasteeseen
  • vähintään kolmen toimintavinkin tarkempaa kuvailua ja jakamista Kierrätyshuone-sivulla
  • opettajan aktiivisuutta WWF Opehuoneessa Facebookissa
  • innokasta mieltä!
  • lue täältä tarkemmat ohjeet

Mitä WWF-koulu saa?

  • WWF:n ympäristökasvattajan tukea koulun ympäristötyön toteutukseen ja sosiaalisen median hyödyntämiseen
  • mahdollisuuden näkyä ja kuulua laajemmin WWF Koulussa -sivustolla
  • 300€ toimintarahan nettisivuston sisällön toimittamisesta
  • pienet WWF Koulussa -tunnusmerkit jokaiselle ympäristöryhmäläiselle
  • inspiraatiota ympäristöryhmän toimintaan!

 

Kevätlukukauden WWF-koulut

 

Maatullin ala-aste, Helsinki

Maatullin ala-aste Taru Martikainen / Maatullin ala-aste
© Taru Martikainen / Maatullin ala-aste

Seuraa Maatullin ala-asteen ympäristöraadin blogia ja postauksia Instgramissa #ympäristöraati

Me olemme 450 oppilaan ala-aste, jossa ympäristökasvatuksella on pitkät perinteet. Meillä toimii koulussa oppilaiden ympäristöraati, johon kuuluu tällä hetkellä 33 oppilasta. Lisäksi koulullamme toimii opettajista koostuva Luomu-tiimi, joka kehittää yhdessä koulun toimintaa ympäristöraadin kanssa. Koulussamme on kuukausittain vaihtuva ympäristöteema, jota tuodaan näkyväksi koulun arjessa. Olemme myös HSY:n kummikoulu ja koko vuoden teemana meillä on Elintärkeä vesi. Ympäristöraadin keskeisenä ajatuksena on jakaa ympäristötietoutta oppilailta oppilaille hauskoilla ja innostavilla tavoilla.

Syksyllä 2016 järjestettiin historian ensimmäiset Lajittelun Maatullin mestaruuskilpailut. Kilpailu oli mahtava koko koulun tapahtuma, jossa palkittiin kolme parhaiten suoriutunutta luokkaa. Lokakuussa koulussamme oli energiansäästöviikko, jolloin kaikki oppilaat tarkkailivat luokkien lämpötiloja, valojen käyttöä, ruokalautasten tyhjennystä ja veden kulutusta. Oppilaamme edustivat myös ympäristöryhmien Lähiluonto-konferenssissa. Lisäksi marras-joulukuussa kampanjoitiin kouluruuan ja aineettomien lahjojen puolesta.  

Keväällä tavoitteenamme on jatkaa veden säästöön ja suojeluun panostamista. Lisäksi keväällä aiomme toteuttaa ainakin koulupihan tuunausta, lelujen vaihtotorin sekä Roska päivässä-tempauksen. Olemme perustaneet blogin ja Instagram-kanavan sekä kirjoitamme myös koulumme blogiin ympäristöraadin toiminnasta. Meillä ympäristöraati on koko koulun juttu ja tärkeä osa arkea. Tänä keväänä haluaisimme tavoittaa vielä aiempaa paremmin oppilaiden kotiväen sekä paikalliset asukkaat Tapulikaupungissa.

 

Kallaveden lukio, Kuopio #kallawwf

Lajittelua Kallaveden lukiossa Kallaveden lukio
© Kallaveden lukio

Seuraa Kallaveden lukiota Instgramissa @kallaveden_lukio ja ympäristöryhmän toimintaa #kallawwf  

Koulumme Kallaveden lukio on n. 450 oppilaan lukio. Perustimme ympäristöryhmän jo lukuvuonna 2003-04, jolloin teimme ympäristökatselmuksen. Siitä asti olemme uurastaneet asian parissa. Saimme kolme vuotta sitten Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifikaatin ja se uudelleen auditoitiin keväällä 2016. Olemme jakaneet kestävän kehityksen työn neljään osaan: Kansainvälisyys, Kulttuuri, Hyvinvointi ja Ympäristö, näillä kaikilla on omat työryhmänsä. Työryhmiin kuuluu opettajia ja oppilaskunnan hallituksen valitsemia oppilasjäseniä.

Lajittelemme kaiken, mitä Kuopiossa voi lajitella. Keräämme pulloja ja tölkkejä, joilla tuemme kumminorppaamme ja opettajat pitävät arpajaisia, joiden tuotto menee hyvätekeväisyyskohteeseen.  Tarkkailemme energian ja veden kulutusta. Olemme tehneet yhteisötaidetta, johon koko koulu on osallistunut ja järjestämme vuosittain Kestävän kehityksen –viikon.

Tavoitteena ruokajätteen vähentäminen

Olemme mukana Sitoumus2050:ssä ja Tähderuokailussa biojätteen vähentämiseksi. Kuka tahansa voi tulla ruokalaamme syömään jäljelle jäänyttä ruokaa 1,50 euron hintaan, ruokaa voi ostaa myös kotiin.

Yksi  tavoitteistamme on vähentää lautasjätettä ja suunnitteilla on julistekampanja ja uusi yhteisötaidetos ruokalaan aiheesta. Lisäksi suunnittelimme lähestyä asiaa positiivisuuden kautta eli joinain päivinä voisimme antaa palkinnon niille, jotka syövät lautasensa tyhjiksi.

Pitkäaikainen tavoitteemme on ollut opiskelijoiden aktivointi, johon ajattelimme, että WWF-kouluna toimimisesta voisi olla apua. Vaikka koulumme on iso, silti tuntuu, että osa opiskelijoista toimii joka asiassa ja jotkut eivät missään. Some-jutut ja videot voisivat tuoda meille uusia ajatuksia ja innostaa oppilaita.

 

Länsimäen peruskoulu, Vantaa

Seuraa Länsimäen koulun tekemisiä Instagramissa @länsimäenkoulu

Koulumme on 600 oppilaan yhtenäiskoulu. Olemme jo vuosia järjestäneet ympäristöteemapäiviä koulussamme (mm. Nuukuusviikot, uhanalaiset eläimet, eläinten oikeudet, vedenkulutus). Pyrimme välttämään paperin käyttöä ja painottamaan tietoteknisavusteista esittämistä ja tiedonvälitystä sekä esim. aineiden palautusta sähköisesti. Retkieväämme pakataan eväslaatikoihin muovin välttämiseksi ja retket tehdään mahdollisuuksien mukaan kävellen / julkisella liikenteellä.

Teemoina erityisesti liikenne ja Itämeri

Syksyllä 2016 osallistuimme HSY:n kummikouluna liikennekasvatukseen ja pyrimme painottamaan pyöräilyä ja turvallista liikennekäyttäytymistä. Myös julkisen liikenteen käyttö on esillä oleva teema.

Seiskaluokkalaisten kanssa kuvaamme lähiluontoa ja teemme kirjoitelmia eri näkökulmista eri oppiaineissa, esim. luonnonsuojelu, ympäristön arvottaminen ja biodiversiteetin tärkeys. Yhdeksäsluokkalaisilla jatkuu Itämeri-projekti, jossa he tutustuvat Itämeren ongelmiin ja ratkaisuihin ja opettavat näitä aiheita alakoululaisille. Lisäksi opetusvideot kyseisistä aiheista englanniksi ovat listalla.

Oppilaiden ympäristöryhmä ei ole toiminut vuoden 2014 jälkeen, kun Vihreä lippu -toiminta jäi resurssien puutteen vuoksi katkolle. Toivomme tämän projektin olevan uusi alkusysäys ympäristöryhmälle, ainakin opettajien ekotiimi aloittaa uudella innolla syksyllä. Myös sosiaalisen median käyttö on ollut toistaiseksi pienimuotoista, siihen odotamme myös parannusta.