© Anni Hämäläinen / WWF
Päivitetty

Kurkista lukuvuoden WWF-kouluihin

Joka lukuvuosi kolmen koulun ympäristöryhmät ottavat ohjat käsiinsä WWF Koulussa -sivuston toimittajina. He raportoivat toiminnastaan ja julkaisevat toimintavinkkejä. Ryhmät saavat toiminnastaan sekä mainetta ja kunniaa että WWF:n myöntämän toimintarahan.

Mikä on WWF-koulu?

Joka lukuvuodelle toivotaan yhtä lukiota, alakoulua ja yläkoulua tai vastaavasti yhtenäiskouluja, joiden ympäristöryhmissä on eri-ikäisiä oppilaita. Valinnassa painotetaan kokemuksia erilaisista toimintatavoista tai kiinnostavia suunnitelmia seuraavalle lukuvuodelle.

WWF-kouluksi haetaan vapaamuotoisella hakemuksella. Seuraava haku on huhtikuussa 2018. Lisätietoja: sanna.koskinen@wwf.fi.

WWF-koululta edellytetään

• toimivaa oppilaiden ympäristöryhmää tai sen perustamista
  • koulun ympäristötoiminnan dokumentoimista kuvin tai lyhyin videoin ja niiden julkaisemista WWF Koulussa -sivustolla Instagramin tai YouTuben kautta
  • osallistumista lukukauden Pandahaasteeseen
  • vähintään kolmen toimintavinkin tarkempaa kuvailua ja jakamista Kierrätyshuone-sivulla
  • opettajan aktiivisuutta WWF Opehuoneessa Facebookissa
  • innokasta mieltä!
  • lue täältä tarkemmat ohjeet

Mitä WWF-koulu saa?

• WWF:n ympäristökasvattajan tukea koulun ympäristötyön toteutukseen ja sosiaalisen median hyödyntämiseen
  • mahdollisuuden näkyä ja kuulua laajemmin WWF Koulussa -sivustolla
  • 300€ toimintarahan nettisivuston sisällön toimittamisesta
  • pienet WWF Koulussa -tunnusmerkit jokaiselle ympäristöryhmäläiselle
  • inspiraatiota ympäristöryhmän toimintaan!

Lukuvuoden WWF-koulut

Lempäälän lukio

Sanna Koskinen/WWF
© Sanna Koskinen/WWF

Lempäälän lukio on yli 300 oppilaan ja 30 opettajan yhteisö. Uusi Virta-kampus on ylpeyden aiheemme. Kampus sijaitsee Ahtialanjärven rannalla, joka on Natura-kohde ja yksi maamme arvokkaimmista lintujärvistä.

Luonto ja ympäristöasiat on huomioitu koko koulun toiminnassa. Niin opetuksessa kuin myös koulun käytännöissä noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita. Kampuksella pyritään ekologisuuteen ja luonnonvarojen kestävään käyttöön sekä vaalitaan myös kulttuurista ja sosiaalista kestävyyttä.

Ahtialanjärvi tarjoaa huikeat puitteet opetukselle ja oppimiselle – kaikissa oppiaineissa, mutta erityisesti luonnontieteissä. Lukiomme onkin luonnontiedepainotteinen. Lukiomme on myös Lempäälän kuntaan perustetun Koipitaipaleen METSO-kohteen kummi. Tätä luonnonsuojelualuetta vaalitaan lukiomme toimesta ja myös hyödynnetään sekä opetus- että elämyskohteena.

Lempäälän lukiossa järjestetään vuosittain Earth Week-projekti, joka kokoaa mukaan monia eri ympäristöalan toimijoita. Projektissa on mukana vuosittain kymmeniä lukiomme oppilaita. Projektin ideana on kannustaa ihmisiä tekemään pieniä arkisia, kestävän kehityksen periaatteet huomioonottavia valintoja, kuten kokeilemaan kasvisruokavaliota, käyttämään ei-saastuttavia kulkuvälineitä, ostamaan kierrätettyjä tai muutoin ekologisesti kestävillä tavoilla valmistettuja vaatteita, kemikaaleja jne. EW-projektin huipentuma on Ideaparkin keskusaukiolla järjestettävä Eko-lauantai. Tapahtumassa on mm. ollut opiskelijoiden ekomuotinäytös, kuntavaaliehdokkaiden linnunpönttötalkoopaneli, lastenteatteria sekä paljon yhteistyökumppaneita jakamassa informaatiota.

Lukiollamme on myös vuosittain eettisen kasvisruuan viikot, jolloin lukiomme ruokalista koostuu kasvisherkuista.

Jyväskylän lyseon lukio

Pihlajamäen ala-aste, Helsinki

Pihlajamäen ala-asteen koululla on 360 oppilasta ja 30 opettajaa. Koulumme ympäristöryhmä koostuu 2.-5. luokan oppilaista. Ympäristöryhmään kuuluu yhteensä 22 oppilasta eri luokilta. Ympäristöryhmämme tarkoitus on edistää ja ylläpitää koulussamme kestävän arjen ratkaisuja. WWF-kouluna haluamme tuoda ympäristöasiat ja kestävän kehityksen teemat lähelle sekä opettajien että oppilaiden arkea.