WWF Koulussa © Heta Happonen / WWF
Päivitetty

Pandahaaste

WWF ja panda kutsuvat koulujen ympäristöryhmät mukaan tekemään toimintaansa tunnetuksi ja juurruttamaan kestäviä elämäntapoja kouluihin. Vielä ennen joulua on käynnissä kestävään kulutukseen liittyvä haaste.

#Jouluvinkki

Joulu voi olla iloista juhlimista, aikaa rauhoittumiselle tai yhdessäoloa perheen ja ystävien kanssa. Tosiasia kuitenkin on, että joulun aika on usein melkoista kulutusjuhlaa, josta on kestävä elämäntapa kaukana.

WWF haastaa ympäristöryhmät ideoimaan vinkkejä ympäristön ystävän joulunviettoon. Miten joulua voi viettää mukavasti luontoa ja ympäristöä unohtamatta? Vinkki voi sopia koulussa tai kotona toteutettavaksi. Kekseliäimmän vinkin julkaissut ryhmä palkitaan pandakassein ja kaikkien osallistuneiden kesken arvotaan WWF-avaimenperiä.

Utmaning på svenska

Panda Challenge in English

Mitä tehdä?

Ideoikaa jokin joulunviettoon liittyvä vinkki, jossa kulutetaan kestävästi tai muuten otetaan ympäristö huomioon. Vinkki voi liittyä joulujuhliin tai erilaisiin jouluperinteisiin, kuten joulukortteihin, lahjoihin, jouluruokiin tai vaikka joululauluihin. Miten teidän vinkkinne avulla joulusta koituu vähemmän haittaa luonnolle kuin yleensä?

Osallistuminen

1) Suunnitelkaa vinkki siten, että sitä voi kuvata.

2) Ottakaa vinkistä kuva tai video, josta käy ilmi koko homman juju.

3) Julkaiskaa kuva tai video Instagramissa, Twitterissä tai YouTubessa tunnuksilla #wwfkoulussa ja #pandahaaste. Voitte osallistua useammallakin kuvalla. Lisätkää kuvaan myös ryhmänne oma tunnus. Jos ryhmällä ei vielä ole Instagram-tiliä, voit helposti luoda sen sometoimisto Kuulun Instagram-ohjeilla tai yläkoululaisten opastamana.

Kuvan voi somejulkaisun sijaan lähettää WWF:lle myös sähköpostitse osoitteeseen sanna.koskinen@wwf.fi. Tällöin se julkaistaan Instagram-tilillä @WWFkoulussa

Vain WWF:lle lähetetyt tai #pandahaaste-tunnuksella julkaistut kuvat ovat mukana haasteessa.

Osallistumisaika: 28.11.–19.12.

Kuvaoikeudet

WWF:llä on oikeus käyttää kisaan osallistuneita kuvia. Lue lisää

Tulevat haasteet

Helmikuussa 2017 aukeaa luonnon monimuotoisuuden edistämiseen liittyvä haaste, joka herättelee luovuutta ja kädentaitoja.

Marraskuun 2016 #Piuhatirti-haasteen satoa

Energiansäästö on yksi tehokkaimmista keinoista pienentää koulun ympäristövaikutuksia. Kouluissa opiskelee ja on töissä yli miljoona suomalaista päivittäin, joten niissä toteutetuilla energiansäästötoimilla on vaikutusta.

#Piuhatirti-haasteessa WWF kannusti ympäristöryhmiä ideoimaan ja toteuttamaan hauskoja tapoja säästää energiaa sekä viestimään niistä uudella tavalla. Ideat postattiin Instagramiin, Twitteriin tai YouTubeen tunnuksella #pandahaaste. Kuvat sai myös lähettää WWF:lle sähköpostitse.

Voittajat vaihtoivat itsetuotettuun energiaan

Oman energian käyttäminen ja ulkona opiskelu olivat tämän haasteen suosituimmat teemat. Niistä valikoitui myös voittajaidea, joka oli #langinkoskenkoulun välituntiliikunta kännykän lataamiseksi. Koulun aulassa olevalla latauspyörällä voi saada virtaa puhelimeen ilman sähkönkulutusta ja päästöjä. Näitä lisää kouluihin ja kaikki polkemaan vuorotellen!

Piuhat irti: Langinkosken koulu

Pandakassit matkaavat voittajakouluun. Mukaan laitetaan myös ”salainen ase energiankulutuksen pienentämiseen”, mutta mikä se onkaan? Maatullin ala-asteen koulun #ekoseikkailijat ja #pasilanperuskoulu muistuttivat haasteessa, että lämpimän veden lotraaminen on energianhukkaa pahimmillaan.

Piuhat irti: Maatullin ala-aste
Siksi haasteen voittajalle lähtee postissa myös kätevä vesikuppi, jolla voi tarkistaa koulun hanojen virtaaman eli kuinka kovalla paineella vesi niistä virtaa. Jos vettä tulee liian suurella paineella, aiheutuu siitä turhaa vedenkulutusta. Ja kun vesi on vielä lämmintä, aiheutuu siitä energianhukkaa. Säätämällä virtaaman sopivaksi voidaan säästää sekä energiaa että rahaa… ja maapallo kiittää.
Pandahaasteen salainen ase

Arpaonni suosi #ekoseikkailijoita

Parhaan idean lähettäneiden lisäksi arvoimme kaikkien osallistuneiden kesken WWF:n hakasellisia avaimenperiä. Ne matkaavat Maatullin ala-asteelle, jonka ympäristöryhmä #ekoseikkailijat pääsee nyt kiinnittämään nämä hauskat kapineet vaikkapa koululaukkuihin ja kertomaan siten mukanaolosta WWF Koulussa -yhteisössä. Kiitos osallistumisestanne!