Päivitetty

Kestävää kulutusta eri maiden koulujen näkökulmasta

Viisi vihreä Lippu -koulua eri puolilta Eurooppaa yhdistivät voimansa ja järjestivät kestävää kulutusta käsittelevän seminaarin. Osallistumaan pääsi sekä paikan päällä työpajoissa ja retkillä että nettiaineiston avulla jälkikäteen. Anti oli sekä oppilaille että opettajille mielenkiintoinen.

Mitä teimme?

Seminaari järjestettiin teemalla "Kestävää kulutusta koulussamme". Tuloksena oli vertailu jokaisen maan tavoista ratkaista kulutusta kestävästi, sekä esimerkkejä eri maiden kouluista miten työpajamuotoisessa tai teemaopetuksessa voi totetuttaa opetusta aiheesta.

Kauanko meni aikaa?

Viikko meni toteutukseen. Valmistelu- sekä jälkityö on ollut tämän lisäksi. Digitaalinen ja kirjallinen sato oli kannustavaa ja mielenkiintoista sekä ekologiselta jalanläljeltään pienempi kuin itse seminaari. Seminaarissa järjestettiin työpajoja, vertailuja ja retkiä.

Yhteistyökumppanit?

Erasmus+, CIMO, viisi Vihreä lippu-koulua eri puolita Eurooppaa.

Kustannukset?

Merkittäviä kustannuksia, joten fyysinen seminaari on kuluiltaan tuntuva meno. Yritystä digitaaliseen yhteydenpitoon tehtiin ennen seminaaria, mutta tämä on valitettavasti haasteellista eri aikataulujen takia.

Mitä saimme aikaiseksi?

Seminaarin tuotoksista tehtiin kirjanen. Pitkäaikainen yhteistyö -jota toteutetaan toivottavasti myös netin välityksellä - on käynnistynyt.

Onnistumiset?

Kaksi opiskelijaa ja suunnilleen saman verran opettajia jokaisesta yhteistyömaasta on mahdollista koota yhteen ja tällä joukolla vertailla koulujen ympäristötoimia eri näkökulmista. Oppilaat kokivat seminaarin sosiaalisen puolen eli mudien oppilaiden tapaamisen erittäin mielenkiintoiseksi ja kannustavaksi.

Idean jakoi

Källhagens skola, Lohja