Päivitetty

QR-koodisuunnistus

Maatullin ala-asteen ympäristöraatilaiset juhlistivat Kouluruoka kunniaan
-teemakuukautta järjestämällä ruoka-aiheisen QR-koodisuunnistuksen. Lopputuloksena oli toiminnallinen oppitunti, jonka aikana oppilaat saivat hauskalla tavalla tärkeää tietoa ruoantuotannosta, ruokahävikistä ja suomalaisen kouluruoan ainutlaatuisuudesta.

Mitä teimme?

Kun koulussamme vietettiin Kouluruoka kunniaan -teemakuukautta, ympäristöraatilaiset järjestivät koko koulun iloksi QR-koodisuunnistuksen.

Aluksi raatilaiset tutustuivat netissä sivuihin, joilta löytyi tietoa kouluruosta ja ruoantuotannosta. Sen jälkeen he pohtivat yhdessä kysymyksiä, joita laitettiin koodien yhteyteen. Kun kysymykset oli keksitty, harjoiteltiin QR-koodin tekeminen. Valmiit rastit sijoitettiin ympäri koulua ja merkittiin huolellisesti karttaan.

Kun oppilas saapui tabletin tai kännykän kanssa rastille, hän luki kysymyksen ja avasi laitteellaan QR-koodin. Sivuilta löytyivät vastaukset kysymyksiin, ja ne kirjattiin joko tabletille tai vihkoon. Rasteilta löytyi myös pohdintakysymyksiä, joihin pystyi vastaamaan ilman QR-koodia.

Kauanko meni aikaa?

Noin 1 tunti.

Mitä saimme aikaiseksi?

Mukavan toiminnallinen oppitunti, jonka kukin luokka pystyi toteuttamaan itselleen sopivana ajankohtana. Oppilaat saivat hauskalla tavalla tärkeää tietoa ruoantuotannosta, ruokahävikistä ja suomalaisen kouluruoan ainutlaatuisuudesta.

Idean jakoi

Maatullin ala-asteen koulu, Helsinki, #ekoseikkailijat