Päivitetty

Ruokalataidetta kasvisten syönnin edistämiseksi

Kasvisruoka on herkullista, ravitsevaa, järkevää, muodikasta, kiinnostavaa... ja hyväksi maapallolle, vai mitä? Kaikki eivät tätä vielä koulussa tiedä, mutta ruokalaan tehdyt taideteokset ja performanssit muuttavat tilanteen. #kasvisruokaawau -pandahaasteen toimintatapaa kannattaa koulussa jatkaa.

Mitä teimme?

Pandahaasteessa ruokalaan tehtiin katseenvangitsijoita, joissa tuotiin esille kasvisruuan hyviä puolia innostavasti ja vetoavasti, huumoria unohtamatta. Haasteeseen osallistuttiin pääasiassa julisteilla, mutta teokset voivat olla mitä tahansa tilataideteoksista performansseihin, kunhan ne herättävät huomiota. Jotta idea siirtyy myös muille kouluille, töistä kannattaa ottaa kuvat ja julkaista ne Instagramissa tunnuksella #wwfkoulussa.

Paljonko meni aikaa?

Ideointiin ja sisällön pohdintaan yksi ympäristöryhmän tapaamiskerta, julisteiden toteutukseen kaksoistunti biologiasta, terveystiedosta, elämänkatsomustiedosta tai kotitaloudesta. Jos suunnitellaan suurempaa teosta tai esitystä, aikaa kuluu enemmän.

Mitä saimme aikaiseksi?

Lisäsimme kouluissa tietoa kasvisruokailun hyvistä puolista. WWF:n tavoitteena on, että mahdollisimman monessa koulussa oivallettaisiin ruokavalintojen ja ilmastonmuutoksen torjunnan välinen yhteys ja tehtäisiin muutoksia arjessa. Koska kouluissa ja oppilaitoksissa on päivittäin opiskelemassa tai töissä yli miljoona suomalaista, muuttuneilla toimintatavoilla on suuret vaikutukset.

Idean jakoi

WWF Pandahaaste