Päivitetty

Uhanalaiset kalat -näyttely kirjastossa

WWF:n pehmokalakampanjassa oppilaat tekivät pehmoversioita Suomen uhanalaisista kalalajeista ja koostivat niistä näyttelyitä kirjastoihin. Tietous uhanalaisista lajeista lisääntyi ja kirjastot avasivat ovensa luonnonsuojelulle.

Mitä teimme?

Luokat valmistivat käsityötunneilla suomalaisia uhanalaisia kaloja WWF:n materiaalipankin ohjeiden mukaan. Lisäksi oppilaat tekivät piirustuksia ja tulostivat WWF:n infotauluja aiheesta. Ne laitettiin esille näyttelyksi lähikirjastoon. Myös ruokalassa oli esillä kestävästä kalansyönnistä kertovia WWF:n julisteita.

Kauanko meni aikaa?

Kaloja työstettiin kuukauden ajan käsityötunneilla (kolme osallistuvaa luokkaa), jonkin verran tarvittiin lisätunteja juuri ennen näyttelyä.  Ympäristöryhmä suunnitteli näyttelyä yhden tapaamiskerran ja kävimme lyhyellä käynnillä kirjastossa etukäteen katsomassa paikkoja. Kaksi luokkaa käytti muutamia kuvaamataidon tunteja näyttelyn taustojen maalaamiseen. Ympäristöryhmä kokosi näyttelyä kirjastoon kahtena iltapäivänä. Näyttely oli esillä kaksi viikkoa ja sen jälkeen kävimme yhtenä iltapäivänä purkamassa näyttelyn.

Yhteistyökumppanit

Kirjasto oli mukana. Saimme varattua näyttelyajan kahdeksi viikoksi. Eräs vanhemmista auttoi ripustuksessa.

Kustannukset

50€ materiaaleihin

Mitä saimme aikaiseksi

Tieto suomalaisista uhanalaisista kalalajeista varmasti lisääntyi ja oppilaat saivat tehdä työtä uhanalaisten lajien puolesta. Saimme näkyvyyttä koululle ja luonnonsuojelulle. Kirjasto yhteistyökumppanina tuli tutummaksi.

Idean jakoi

WWF. Mukana tempauksessa oli 80 koulua. Tämä toteutus on kuvitteellinen esimerkki koulujen palautteen pohjalta.

WWF