Päivitetty

Vesi-teemapäivä

Maatullin ala-asteen ympäristöraati suunnitteli ja toteutti koulun muille oppilaille erilaisia vesiaiheisia työpajoja Vesi-teemapäivää varten. Teemapäivän aikana käsienpesualtailla päivysti lisäksi vedensäästöagentteja, jotka opastivat säästäväisyyteen. Tuloksena oli koko koulun oppilaita osallistava tapahtumapäivä, jonka aikana kaikki oppivat jotain uutta.

Mitä teimme?

Vesi-teemapäivää varten suunnittelimme raadin kokouksessa erilaisia työpajoja, joihin koulun muut oppilaat pääsisivät osallistumaan. Erilaisia ideoita heiteltiin ja lopulta päädyttiin kolmeen erilaiseen työpajaan.

1-2-luokkalaisille oli Merenneidon valokuva -työpaja. Tällä tunnilla kuultiin satu merenneidosta, joka löysi tabletin ja otti sillä kuvia merenpohjan tuhoista. Sadun jälkeen pohdittiin, millä tavoin ihmisen toiminta voi vaikuttaa meren siisteyteen. Tämän jälkeen oppilaat piirsivät valokuvan, jonka merenneito olisi ottanut.

3-4-luokkalaisille oli vesijalanjälkityöpaja. Tunnilla täytettiin ensiksi pareittain WWF:n materiaalipankista löytyvä koulun vesijalanjälkitehtävä. Sen jälkeen keskusteltiin hieman siitä mitä vesijalanjälki tarkoittaa. Lopuksi parit tekivät mainoksen veden säästämisestä.

5-6-luokkalaisille järjestimme öljyturmatutkimustyöpajan, jossa tutkittiin öljyturman ympäristövaikutuksia sekä erilaisia öljyntorjuntamenetelmiä. Toiminnallisessa tutkimuspajassa katsottiin miten öljy (lääkehiiltä ja ruokaöljyä sekoitettuna) vaikutti lintuihin (höyheniin) ja veteen. Muun muassa lusikat, mehupillit, sahanpuru, astianpesuaine ja ruokasooda otettiin käyttöön öljyn poistamiseksi.

Asiantuntijoina ja ohjaajina työpajoissa toimivat ympäristöraadin oppilaat. Oppilaat opettivat yhtä luokkaa kerrallaan. Luokkien opettajat saivat varata koulun aulassa olleesta listasta itselleen työpajatunnin. Lisäksi vesipäivänä käsienpesualtailla päivystivät vedensäästöagentit, jotka opastivat säästäväisyyteen.

Mitä saimme aikaiseksi?

Hieno koko koulun oppilaita osallistava tapahtumapäivä, jossa vesiteemaa käsiteltiin monipuolisesti. Veden tuhlaaminen käsienpesun aikana vähentyi, ja kaikki oppivat jotain uutta.

Idean jakoi

Maatullin ala-asteen koulu, Helsinki, #ekoseikkailijat