Päivitetty

Yhteisötaidetta

Olemme useampaan otteeseen tehneet työpajassa yhteisötaidetta. Se on helppo tapa saada suurin osa koulua mukaan ja laittaa hauskalla tavalla ihmiset ajattelemaan tärkeitä asioita.

Mitä teimme?

Kuvassa olevaa Lupauskala-teosta varten opiskelijat (ja opet) virkkasivat koulun käytävissä jämälangoista hiirenhäntää muutaman viikon. Sitten kaikki halukkaat opiskelijat kirjoittivat kalan muotoiselle paperille jonkin kestävän kehityksen lupauksen, esimerkiksi "Lupaan loppuvuoden olla ostamatta turhaa tavaraa". Kalat kiinnitettiin vanhaan kalaverkkoon hiirenhännällä, ja nyt teos roikkuu lehtienlukusalimme Akvaarion lasiseinässä.

Työ ei maksanut juuri mitään, sillä käytimme käytettyä ja vanhaa tavaraa.

Kauanko meni aikaa?

Aikaa kuluu sen verran kuin antaa kulua. Virkkausvaiheen annoimme kestää muutaman viikon, kalat kirjoitettiin yhdellä ryhmänohjaustunnilla, ja kokoaminen vei pari tuntia.

Yhteistyökumppanit

Yhteistyötä tehtiin erään opettajan veljen kanssa, jolta saimme vanhan kalaverkon. Muilta osin koko koulu oli mukana.

Onnistumiset ja kehitysideat

Teoksemme on hieno!

Olemme tehneet toisenkin teoksen eli roskapäiväkirja Pöydän. Siinä oli kuitenkin mukana kaksi ammattitaiteilijaa, joten ainakaan täysin samanlaisena sitä eivät muut voi toteuttaa.

Tarkoituksemme on tehdä tänä syksynä jotain vastaavaa ruokalaamme.

Idean jakoi

Kallaveden lukio, Kuopio, Lea Pulkkinen #kallawwf