Päivitetty

Ympäristökasvatuksen teemapäivät koko koululle

Ympäristöagenttien organisoimilla ympäristökasvatuksen teemapäivillä koulun oppilaat mm. vaihtoivat tavaroita, tutustuivat ruuan ympäristövaikutuksiin ja hyödynsivät kierrätysmateriaaleja askartelussa.

Mitä teimme?

HSY:n kummikoulumateriaalin pohjalta ympäristöagentit valitsivat teemapäivien ohjelmaksi lajittelupelien pelaamista, matokompostiin tutustumista, tietokilpailun, origamien taittelua sekä kierrätysaskartelujen tekemistä. Ympäristöagentit valitsivat kukin oman toimintapisteensä, jolla he sitten ohjasivat muita teemapäivillä vierailleita oppilaita.

Salissa järjestettiin jo perinteeksi muodostunut tavaranvaihtotori.  Isommat oppilaat tekivät teemapäivien ajaksi koulumme molempiin ruokaloihin esitteet, joissa nostettiin esille ruoan moninaisia ympäristövaikutuksia.

Yhteistyökumppanit

Teemapäivät olivat osa HSY:n kummikouluohjelmaamme. HSY tarjosi käyttöömme erilaisia opetusmateriaaleja, joihin ympäristöagentit ensin tutustuivat.

Mitä saimme aikaiseksi?

Päivien aikana salissa vieraili lukuisia luokkia opettajineen. Parhaimmillaan salissa pyöri ja ja hyöri sata oppilasta yhtä aikaa ympäristöasioiden kimpussa. Tavaranvaihtotorille tuli tavaroita vaihtoon enemmän kuin koskaan ja loput tavarat toimitettiin Pelastusarmeijalle vähäosaisten joulun iloksi. Päivät olivat oikein onnistuneet ja tästä on hyvä jatkaa arvokasta ympäristökasvatustyötä!

Idean jakoi

Käpylän peruskoulu, Helsinki #kapypandat