Päivitetty

Ympäristötoiminta väistötiloissa

Kun oma koulu laitetaan pakettiin ja väistötiloissa on erilaiset käytännöt, tavoitteeksi kannatta ottaa vain keskeisten ympäristötoimien ylläpitäminen. Helsingin kuvataidelukion kokemuksista voi oppia, miten ympäristötoiminta sujuu vieraassa ympäristössä ja samassa koulurakennuksessa vieraan - ja vieraskielisen - yläkoulun kanssa.

Mitä teimme?

Torkkelilla on pitkät perinteet ympäristötoiminnan pyörittämisestä ja kestävän tason Vihreä lippu. Koulurakennuksessa alkoi remontti kesällä 2015 ja koulu muutti vuodeksi väistötiloihin yhdessä ruotsinkielisen Norsenin yläkoulun kanssa.

Vain tarpeellisin otettiin mukaan väistötiloihin: osa tavaroista pakattiin säilytyskontteihin. Laitoimme paljon tavaroita myös kiertoon ja koulu tuli varmasti siivottua turhuuksista aika hyvin.

Seuraavat asiat osoittautuivat hyödyllisiksi väistötiloissa

• Vihreä Lippu –toiminnan esittelytilaisuus heti koulun alettua. Totesin tämän tapahtuman jälleen kerran erityisen arvokkaaksi.
  • Opinto-oppaassa ja koulun kotisivuilla näkyvät pienetkin ”mustaa valkoisella” –merkinnät ovat yllättävän ohjaavia ja toimintaa ryhdittäviä asioita.
  • Perustoimintojen ylläpitäminen ihan perusteemoissa (jätteet, vedenkulutus, energia) oli keskeinen juttu. Meille oli iso asia saada koulurakennukseen roskien lajitteluun soveltuvat roska-astiat varsin sekalaisen systeemin tilalle. Opiskelijat ja opettajat reagoivat yllättävän voimakkaasti toimimattomaan lajitteluun ja asia piti hoitaa pian kuntoon.

Kauanko meni aikaa?

Koko lukuvuosi toimittiin

Yhteistyökumppanit?

Koulun koko muu henkilökunta (kouluisäntä, keittiöhenkilöstö ja siivous) sekä väistötiloissa toimiva toinen koulu

Mitä saimme aikaiseksi?

Selvisimme lukuvuodesta siten, että ympäristötoiminta ei loppunut ja ohjaavana opettajana sain käsityksen mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota ja mille asioille ei vain voi mitään (ns. olosuhteista johtuvat hyväksyttävät asiat).

Jouduimme pohtimaan seuraavia asioita:

• Miten ja missä ympäristötoimintamme näkyy?
  • Miten kestäviä koulumme kestävän kehityksen arvot ovat?
  • Ovatko arvomme sidottuja paikkaan, jossa toimimme?
  • Mitkä asiat kannattelevat ja ylläpitävät kestävän kehityksen toimintaamme?
  • Voiko kestävän kehityksen ohjelmaa toteuttaa samassa toimipaikassa, jossa toisella oppilaitoksella ei ole varsinaista ympäristötoimintaa vielä käynnistetty?
  • Mitkä asiat ovat oleellisia pitää mielessä, kun koulun toiminta on erilaisessa ympäristössä ja erilaisten ulkoisten haasteiden edessä?

Jätteiden lajitteluun, energiankulutukseen ja vedenkäyttöön liittyvät toimintatavat eivät onneksi ole paikasta riippuvaisia  - ne arvot ovat meissä sisällä. Toimintatavat kulkevat meidän mukanamme. Tämä asia sai vahvistuksen.

Toimintaa kannattelevia asioita

Ympäristöryhmän kokoonpano ja rehtorin tuki ovat olennaisia. Kokeneet toimijat osaavat suhtautua muutostilanteeseen ja nähdä sen yli. Väistötiloissa toimiminen on jo itsessään haastavaa varsinkin kun koulun totuttuja tapoja sovitellaan toisen toimijan kanssa yhteen sopiviksi ja toimitilat eivät välttämättä vastaa aivan optimia. Tilanne on väliaikaista ja pienetkin asiat ovat tärkeitä, mitään suurta kestävän kehityksen ohjelman rakentamista ei ehkä kannata ajoittaa tähän hetkeen.

Kestävän kehityksen sertifikaatti ja sen mukanaan tuoma osaaminen ja varmuus auttavat. Koulumme toiminnat jatkuivat kuten ennenkin, mutta esimerkiksi jätemäärien tulokset eivät tietenkään vastanneet tottua. Tämä on asia, joka on vain hyväksyttävä.

Tässä tilanteessa ympäristöohjelmien ja esimerkiksi opetusviraston teettämien määrällisten arviointien toivoisi olevan joustavia, erityisolosuhteet huomioivia ja kannustavia.

Idean jakoi

Helsingin kuvataidelukio, Helsinki, Carla Urbano  #torkkeli