Julkaistu

Ylletröjdag

På hela skolans ylletröjdag fäste man uppmärksamhet vid varma innekläder som gör det möjligt att spara energi vid uppvärmning både hemma och i skolan. I de finländska förhållandena är uppvärmningen en central orsak till klimateffekter.

Vad gjorde vi?

I december anordnades en ylletröjdag då eleverna i skolan uppmanades att klä sig i ylletröjor. Vi ville lyfta fram att när man i skolan och hemma klär sig varmt, kan de modigaste sänka inomhustemperaturen med en eller ett par grader och på det sättet spara energi. Inomhustemperaturen i skolan sänktes dock inte under evenemanget.

På ylletröjdagen sålde vi varm glögg och pepparkakor på matrasten. Glögg och pepparkaka kostade 10 cent. I egen mugg fick man glögg gratis. Dessutom hade man samlat information om ämnet, som var till påseende på rådets anslagstavla i en korridor under dagen.

Hur lång tid tog det?

Projektet genomfördes under en dag.

Vad åstadkom vi?

Vi lyckades få eleverna i vår skola att börja tänka på hur man kan spara energi och att varma kläder gör det möjligt att sänka inomhustemperaturen hemma och i skolan.

Idén delades av

Gymnasiet Ressu, Helsingfors