Luonnonsuojelija, rakasta kaupunkeja!

Kaupunki, tuo usein mollattu ikoni kaikesta mikä on nyky-yhteiskunnassamme pielessä, on eittämättä samalla ihmiskunnan historian suurimpia innovaatioita. Tavallaan on väärin kutsua sitä innovaatioksi, koska se on ennemminkin monen innovaation summa. Tämä ei lainkaan vähennä sen uskomatonta dynamiikkaa tai läpilyöntivoimaa, mutta estää ehkä meidät näkemästä sen tärkeyden ja mahdollisuudet.

Kaupunki, sellaisena kuin me sen tunnemme, ei olisi mahdollinen ilman kokonaista sarjaa keksintöjä ja kehityksiä. Viemäröinti ja modernit vessat ovat keskeinen osa sitä, miten kaupungista tuli mahdollinen. Samaa voi sanoa sähköistyksestä. Hissi ja muut rakennusalan innovaatiot mahdollistivat kerrostalot ja pilvenpiirtäjät, ja liikennejärjestelmän kehitys teki suurkaupungista tehokkaan ja soljuvan. Jätehuollon kehitys poisti monta estettä kaupungin kasvulle. Lentokentät, junaradat ja moottoritiet yhdistivät suurkaupungit, ja tekivät näistä vieläkin houkuttelevampia. Tavarataloja ja shoppaamista unohtamatta. Toisin sanoen: me loimme kokonaisen uusien ratkaisujen vyyhdin, jossa kaikki osat olivat mukana rakentamassa modernin suurkaupungin toimintaa ja vetovoimaa.

Monet näistä asioista tuntuvat luonnonsuojelunäkökulmasta ennen kaikkea ongelmilta – tai ainakin esimerkeiltä siitä, miten kaupunki on nyky-yhteiskunnan haasteiden symboli. On jätettä ja liikennettä, lentoa ja turhaa kulutusta. On kaikkea sellaista, joka tuntuu juuri luonnonsuojelun vastakohdalta. Ja tämä on tietenkin täydellinen väärinkäsitys, koska tietoinen ja älyllisesti rehellinen luonnonsuojelija rakastaa kaupunkeja.

Sillä vaikka kaupunki koostuu monesta pienemmästä innovaatiosta, se on myös suurempi asia kuin osiensa summa. Kaupunki on uskomaton luomus, tai kuten Edward Glaeser sanoo kirjassaan Triumph of the City: ihmiskunnan suurin keksintö. Kaupunki tekee uudentyyppisen tuotannon mahdolliseksi ja mahdollistaa niin vaihdantaa kuin valvontaakin. Kaupunki mahdollistaa kohtaamisia, jotka muuten olisivat miltei mahdottomia. Kaupunki antaa ajatuksille niin tilaa kasvaa kuin kasvupohjan ajatusten kehittämiselle.

Ennen kaikkea kaupunki on tehokas. Siinä missä energian lähettäminen kaukaisiin kyliin on erittäin tehotonta, kaupunki säästää suunnattomasti energiaa. Kaupunki mahdollistaa tehokkuuden jätehuollossa, kierrätyksessä, kiertotaloudessa. Pilvenpiirtäjä ei ehkä ole kaikista kaunis, mutta se säästää luontoa keskittämällä haitat yhteen paikkaan, joissa ne voi kohdata ja ratkaista.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaupunki on täydellinen. Sitäkin täytyy kehittää: valosaaste on paikoitellen isokin ongelma ja huonosti hoidettu kaupunki vitsaus. Mutta meidän tulisi vaalia kaupunkejamme, näitä luontoa suojelevia innovaatioita, ja iloita siitä, että olemme kyenneet luomaan jotain näin resurssitehokasta.

Teksti: Alf Rehn

Alf Rehn on Åbo Akademin liiketaloustieteen professori, kolumnisti, kirjailija ja luennoitsija, jonka tavoite on haastaa ajatteluamme esittämällä asiat täysin eri näkökulmasta kuin kukaan muu.

Kolumni on julkaistu WWF-lehden numerossa 4/2015.