Nysse on ratikka!

Tampereen raitiovaunu liikkuu uusiutuvalla energialla, jos se on koululaisista kiinni.

– Jos se tulee, niin miksei se kulkisi heti uusiutuvalla energialla? Kuka sitä pitäisi pahana, kun se on hyvä?

– Aina on vaan istuttu bussissa, tosi siistiä jos tulisi ratikka!

Veera Honkanen, Ilona Komppa ja Veikka Viitala Tampereen Kämmenniemen koulusta kokoavat ideoitaan fläppipaperille. Ryhmä aikoo tehdä aloitteen siitä, että kaupunkiin mahdollisesti tulossa oleva raitiovaunulinja kulkisi alusta asti uusiutuvalla energialla.

Nuorten ilmastohuippukokous on kerännyt Heurekan tiedekeskukseen yläkoululaisia 24 eri koulusta pohtimaan energiansäästöön, uusiutuvaan energiaan ja liikkumiseen liittyviä projekteja. Päivän päätteeksi mukaan lähtee konkreettinen suunnitelma, joka toteutetaan omalla koululla tai kunnassa.

Kunnianhimoa tästä porukasta ei puutu.

Euroja ja neliömetrejä

Viereisessäkin pöydässä suunnitellaan suuria. Iiro Johtonen, Anni Kettunen ja Myrsky Virmavirta Vihdistä Otalammen koulusta haluavat vaihtaa koulunsa lämmitysjärjestelmän öljylämmityksestä maalämpöön, jota tuetaan aurinkovoimalla.

– Mikä on kerrosalan ja huoneistoalan ero? Paljonko meillä on neliöitä?

Vihtiläiset haluavat selvittää, mitä maalämpö koulussa maksaisi. Kynät suhisevat ja matikkapää pääsee koetukselle: alustavien laskelmien mukaan ainakin 5 000 euroa vuodessa vähemmän kuin öljy. Näiden lukujen kanssa on hyvä lähteä kunnanjohtajan pakeille. Ja sitten:

– Minkälaisia aurinkopaneeleita kannattaisi hommata maalämmön lisäksi?

Vihreätakkinen Dr. Schneider tulee avuksi. Yksin ei tarvitse pärjätä – sparraajiksi on valjastettu asiantuntijoita ja WWF:n nuorten tiimi ohjaa ryhmätyöskentelyä yhdessä Ilmari-hankkeen nuorten kanssa.

Ilma on tiheänä aivojen raksutusta, taukoamatonta keskustelua, ennakkoluulottomia ajatuksia ja pidättelemätöntä intoa. Ikkunan takana pyryttää ensilumi. Koululaiset nappaavat itsestään kuvia ex-ympäristöministerin, kansanedustaja Ville Niinistön kanssa.

– Täältä saa uskallusta muuttaa asioita omassa koulussa ja laajemmin yhteiskunnassa. Monet näistä ideoista ovat niin valmiita, että ne voisi ottaa heti käyttöön, Niinistö kehuu.

Hyvin perusteltu, puoliksi saavutettu

Iltapäivällä suunnitelmat nostetaan seinille muiden tarkasteltaviksi. Pian paperit ovat täynnä värikkäitä tarralappuja kommentteineen. Millaisia projekteja nuoret ovatkaan keksineet?

Aurinkopaneeleja ja tuulivoimaa. Dynamopyöriä, joilla voi välitunnilla polkea virtaa kännykkään tai tablettiin. Kaupunkipyöriä, joita voi vuokrata paikallisliikenteen matkakortilla. Maailmanloppusimulaatio! Sähkönsäästöä, ekosähköä ja led-valoja.

Myös arvovaltainen raati tutustuu projekteihin. Päivän innovatiivisimpana ideana palkitaan vihtiläisten suunnitelma koulun lämmitystavan muutoksesta.

– Jes! Anni tuulettaa.

Raati kiittää suoraan ongelmaan pureutuvaa ratkaisua, hyvää projektisuunnitelmaa ja kustannuslaskelmia sekä tarkkoja päästövähennyslaskelmia. Myös tamperelaisten raitiovaunuprojekti sekä matkakorttien ja kaupunkipyörien yhdistämistä ideoinut Töölön yhteiskoulu Helsingistä palkitaan.

Viiteen mennessä lumi on muuttunut loskaksi ja marraskuinen päivä pimeäksi. Idealamput kuitenkin loistavat kirkkaasti. Näistä projekteista kuullaan vielä!

Heurekan nuorten ilmastohuippukokoukseen 6.11.2014 osallistui lähes sata koululaista opettajineen. WWF Suomi järjesti tapahtuman yhteistyössä Heurekan, Schneider Electric Finlandin, OnniBussin ja Nuorten Akatemian Ilmari-hankkeen kanssa. Schneider-Electric on lahjoittanut kokoukseen osallistuneille kouluille tabletit ja kehittänyt Learnergy-pelin, jonka avulla oppilaat voivat tutkia koulunsa energiatehokkuutta. Yritys on myös WWF:n pääyhteistyökumppani.

Nuorten tiimistä ilmastodelegaatiksi

Kuka olet?

– Olen Liisa Kallio, 25-vuotias ilmastoaktiivi. Opiskelen ympäristöekologiaa Helsingin yliopistossa, toimin WWF:n nuorten tiimissä ja olen Allianssin ilmastodelegaatti.

Miksi lähdit mukaan WWF:n nuorten tiimiin?

– Tulin mukaan jo viime vuonna, kun tehtiin luovaa uusiutuvan energian kampanjaa. Aihe on minulle tärkeä ja WWF kiinnostava järjestö, joka tuntuu omalta. Haluaisin omistaa koko elämäni ilmastonmuutoksen hillitsemiselle ja uusiutuvalle energialle.

Mitä tiimissä tapahtuu?

– Avustamme kampanjoissa ja tapahtumissa, kuten täällä Heurekassa tai vaikkapa nuorten ympäristötoimintapäivillä. Piakkoin luovutamme aurinkoenergiavetoomuksen pääministerille. Itse en valitettavasti pääse paikalle, koska olen silloin ilmastoneuvotteluissa Perussa.

Mitä hyötyä vapaaehtoistyöstä on sinulle ollut?

– Olen oppinut ihan hirveästi! Vaikuttamiskeinoja, sitä miten järjestö toimii, lobbaamista, kampanjointia. Nuorten tiimi on avannut itselleni sitä, mitä haluan tehdä tulevaisuudessa, ja innostanut yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Allianssin ilmastodelegaatiksi en olisi keksinyt hakea, ellei WWF:n henkilökunta olisi vinkannut asiasta ja antanut suosituksia.

Parasta tänään Heurekassa?

– Se, kun kuulee päivän päätteeksi kaikki koululaisten suunnitelmat. Niistä tulee aivan mahtavia!

Teksti: Mira Hannuksela