Julkaistu

PSSA-statuksen tarvitsevat merialueet ja erityiskeinot niiden suojelemiseksi

WWF ja Östersjöfonden esittävät, että Itämeren tai ainakin Suomenlahti, Saaristomeri ja Merenkurkku saavat erityisen herkän merialueen aseman. Tämän PSSA-aseman lisäksi näille merialueille on annettava erityissuojelumääräyksiä kuten yksirunkotankkerien kielto ja yhteinen jääluokitus. Tämä edellyttää aktiivisuutta Suomelta, jotta muut alueiden ympärysvaltiot saadaan mukaan yhteiseen anomukseen Kansainväliselle merenkulkujärjestölle IMO:lle.

(Tiedote ruotsiksi heti suomenkielisen tiedotteen perässä.)

WWF ja Östersjöfonden esittelivät vaatimuksensa tänään Espoon Hanasaaressa pidetyssä Itämeri – yhteinen vastuumme -seminaarissa.Suomi valmistelee parhaillaan PSSA-statuksen anomista koko Itämerelle. WWF ja Östersjöfonden pitävät tätä oikean suuntaisena toimintana, mutta korostavat, että PSSA-statuksen yhteyteen on anottava erityissuojelusäädöksiä. 

WWF ja Östersjöfonden esittävät viittä erityissuojelusäädöstä Itämeren tai vähintäänkin Suomenlahden, Saaristomeren ja Merenkurkun meriturvallisuuden parantamiseksi. Nämä säädökset tulisi anoa IMO:lta samaan aikaan PSSA-statuksen kanssa:

  • Yksirunkoiset tankkerit on kiellettävä EU-komission ehdotuksen mukaisesti ennen vuotta 2015. 
  • Itämerellä tai em. alueilla liikennöivillä aluksilla on oltava yhteinen jääluokitus. 
  • Kapeikoilla ja vaikeasti navigoitavilla alueilla on käytettävä paikallista luotsia sekä kesäisin saattohinausta ja talvisin jäänmurtajia.
  • Alueilla on oltava riittävästi jäänmurtajakalustoa ja öljyntorjunta-aluksia. 
  • Laivaliikenteen on kuljettava mahdollisimman vähän luontoa  kuluttavien reittien kautta.
  • Lisäksi on varmistettava, että VTMIS-alusliikenteen ohjausjärjestelmä otetaan käyttöön Suomenlahdella aikataulun mukaisesti kesällä 2004.

Suomenlahden, Saaristomeren ja Merenkurkun erityisasemalle on sekä luonnonsuojelullisia, merenkulkuun liittyviä että sosio-ekonomisia perusteita. Näiden alueiden luonto on ainutlaatuista. Niillä on runsaasti suojelualueita, mm. Natura2000-alueita, vastaperustettuja hylkeiden suojelualueita ja lintujen suojeluohjelmaan kuuluvia alueita sekä kansallispuistoja. Kaikki alueet ovat vaikeasti navigoitavia kapeikkojen ja mataluuden takia. Saaristomerellä on poikkeuksellisen paljon rantaviivaa, mikä tekee öljyntorjunnan erittäin vaikeaksi.

Suomenlahdella liikennemäärät ovat kasvaneet huomattavasti: kun siellä nykyään kuljetetaan noin 40 miljoonaa tonnia öljyä vuodessa, määrän ennustetaan kasvavan ainakin 160 miljoonaan tonniin vuonna 2010. Myös alueen jääolosuhteet tekevät sen riskialttiiksi alueeksi. On myös huomattavia sosio-ekonomisia syitä myöntää näille alueille PSSA-luokitus: puhdas vesi ja luonto on elinehto matkailulle, kalastajille, mökkiläisille ja veneilylle.

Lisätietoja:

WWF, meriasiantuntija Anita Mäkinen, 040 527 1425, viestintäpäällikkö Päivi Rosqvist, 0400 425 666
Östersjöfonden, toiminnanjohtaja Edgar Öhberg, 0457 313 5894

WWF och Östersjöfonden presenterar de havsområden som är i behov av PSSA-status och specialåtgärder för att skydda dem

WWF Finland och Östersjöfonden föreslår att Östersjön eller åtminstone Finska viken, Skärgårdshavet och Kvarken erhåller en ställning som särskilt känsliga havsområden. Förutom denna PSSA-ställning bör dessa havsområden få bestämmelser om särskilda skyddsåtgärder som förbud för tankers med enkelt skrov och en gemensam isklassificering. Detta förutsätter aktivitet från Finlands sida så att miljömyndigheter för andra områden deltar i en gemensam ansökan till den Internationella sjöfartsorganisationen IMO. WWF och Östersjöfonden presenterade sina krav idag vid seminariet Östersjön - vårt gemensamma ansvar - som hölls på Hanaholmen i Esbo.

Finland bereder som bäst ansökningar om PSSA-status för hela Östersjön. WWF och Östersjöfonden anser att detta är ett steg i rätt riktning, men betonar att man i samband med ansökan om PSSA-status också bör ansöka om särskilda skyddsbestämmelser.

WWF och Östersjöfonden föreslår fem specialskyddsbestämmelser för att förbättra sjösäkerheten för Östersjön eller åtminstone för Finska viken, Skärgårdshavet och Kvarken. Dessa bestämmelser bör man ansöka om hos IMO samtidigt som ansökan om PSSA-status.

  • Förbud för tankers med enkelt skrov.
  • Enhetlig isklassificering för hela Östersjön. 
  • I smala sund och inom svårnavigerade områden lokal lots samt sommartid bogsering och vintertid isbrytare.
  • Tillräckligt antal isbrytare och oljebekämpningsfartyg.
  • Båttrafiken skulle trafikera rutter som minst belastar naturen.
    Dessutom bör man säkerställa att navigationssystemet för VTMIS-fartygstrafik tas i bruk på Finska viken i enlighet med tidtabellen under sommaren 2004.

För specialstatus för Finska viken, Skärgårdshavet och Kvarken finns det förutom miljömässiga också sjöfartsmässiga och socio-ekonomiska skäl. Naturen i dessa områden är unik. De har gott om skyddsområden, bl.a. Natura2000-områden, nyligen inrättade skyddsområden för sälar, områden som hör till skyddsprogrammet för fåglar samt nationalparker. Alla områden är svårnavigerade p.g.a. smala sund och för att de är grunda. I Skärgårdshavet finns det exceptionellt mycket stränder, vilket gör oljebekämpning särskilt svår.

På Finska viken har trafikmängderna ökat starkt: då man nu fraktar ungefär 40 miljoner ton olja om året, förutspås mängden växa till åtminstone 160 miljoner ton år 2010. Också områdets isförhållanden gör det till ett högriskområde. Man bör också beakta socio-ekonomiska skäl för att bevilja dessa områden PSSA-klassificering: rent vatten och natur är ett livsvillkor för turism, fiskare, stugägare och båtturister.

Ytterligare information:

WWF, havsexpert Anita Mäkinen, 040-527 1425,
Östersjöfonden, verksamhetsledare Edgar Öhberg, 0457-3135 894