Risteilymatkustajat tyrmäävät jätevesien pumppaamisen Itämereen

Peräti 95 prosenttia WWF:n kyselyyn vastanneista matkustajista vastustaa kansainvälisten risteilyalusten jätevesien pumppaamista Itämereen. Tällä hetkellä valtaosalla aluksista toimitaan matkustajien tahdon vastaisesti.

“Itämerellä risteilee vuosittain liki neljä miljoonaa turistia, jotka tuottavat päivittäin noin 170 litraa jätevettä henkilöä kohden. Tuoreen tutkimuksen mukaan vain 30 prosenttia kansainvälisistä risteilyaluksista jättää jätevetensä satamien vastaanottopisteisiin. Lyhyelläkin matematiikalla voi laskea, että se tekee melkoisen määrän kuonaa”, WWF:n meriasiantuntija Sanna Kuningas sanoo.

”Mikään ei pakota kansainvälisiä risteilijöitä toimimaan näin vastuuttomasti, vaikka se onkin vielä laillisesti mahdollista. Helsingissä, kuten useissa muissakin Itämeren pääsatamissa, on mahdollista jättää jätevedet satamien vastaanottopisteisiin”, Kuningas sanoo.

WWF päätti selvittää matkustajien suhtautumista asiaan ja teki sunnuntaina kyselyn Celebrity Silhouette -laivan mukana Helsinkiin saapuneille turisteille. Kyselyyn vastasi lähes 200 matkustajaa. Ainoastaan 25 prosenttia kyselyyn vastanneista tiesi risteily-yritysten pumppaavan jätevesiä mereen.

”Yritimme selvittää, kuinka Celebrity Silhouettella menetellään, mutta tiedusteluumme ei vastattu. Sen sijaan matkustajien mukaan heille oli kerrottu risteilyalusten käytännöistä ennen Helsinkiin saapumista, mikä on tietenkin hyvä. Aihe on ollut perinteisesti monelle risteily-yritykselle arka”, Kuningas sanoo.

Saatuaan tietää ongelmasta enemmistö matkustajista, 95 prosenttia, ei hyväksynyt jätevesien pumppaamista Itämereen. Peräti 93 prosenttia sanoi valitsevansa jatkossa mieluummin risteilijän, joka jättää jätevedet satamaan.

”Matkustajien velvollisuus on valita vastuullinen yhtiö, jos sellainen mahdollisuus on”, meksikolaiset Gina Hamui ja Aria Calderón sanovat.

Yrityksiltä kaivataan vapaaehtoisuutta

Suomi ja lukuisat muut Itämeren rantavaltiot ovat jo vuosikausia yrittäneet saada jätevesien laskemisen pysäyttävää kieltoa voimaan Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n kautta. Kiellon täytäntöönpano on kuitenkin lykkääntynyt poliittisen umpikujan ja risteilyalan kattojärjestön vastustuksen takia.

”Toivottavasti kyselymme tulokset toimivat herätyksenä risteily-yrityksille. On selvää, etteivät matkustajat halua osallistua herkän meren saastuttamiseen. Yritysten tulisi nyt vapaaehtoisesti lopettaa jätevesien pumppaaminen mereen. Samalla vastuullisempien toimijoiden olisi mahdollista tehdä pesäero kilpailijoihinsa”, WWF:n ohjelmapäällikkö Sampsa Vilhunen sanoo.

Kansainväliset yritykset voisivat ottaa esimerkkiä paikallisilta. Vuonna 2007 viimeisetkin Suomessa liikennöivät matkustajalauttayhtiöt lopettivat jätevesien pumppaamisen mereen.

”Tallink Silja noudattaa nollatoleranssia jätevesien mereen pumppaamisen suhteen. Tämä on ollut linjamme jo kymmeniä vuosia. Haluamme huolehtia Itämerestä, onhan se yhteinen elinympäristömme ja työpaikkamme”, sanoo Tallink Silja Oy:n toimitusjohtaja Margus Schults.

”Paikallisten yhtiöiden on ollut ehkä helpompi ymmärtää, että risteilytoiminta hyötyisi puhtaammasta merestä. Terveen meren on myös arvioitu voivan tarjota jopa vajaa miljoona työpaikkaa Itämeren alueelle, ja suurimmat kasvunäkymät ovat juuri matkailualalla”, Sampsa Vilhunen sanoo.

Lisätietoja:

Meriasiantuntija Sanna Kuningas, WWF Suomi, 050 401 7470

Ohjelmapäällikkö Sampsa Vilhunen, WWF Suomi, 040 550 3854

HELCOM:in Baltic Sea Sewage Port Reception Facilities -raportti on luettavissa osoitteessa bit.ly/1EZ7BDe