© James Morgan / WWF International
Julkaistu

Suomalaiset elintarvikeyhtiöt ostavat yhä enemmän vastuullista palmuöljyä

Suomalaisyritykset ovat pärjänneet kohtuullisen hyvin WWF:n kansainvälisessä palmuöljypisteytyksessä. Muutama suomalaisyritys löytyy jopa omien kategorioidensa kärkipäästä. Tähän asti laajin pisteytys selvittää vastuullisen palmuöljyn määrää elintarvike- ja päivittäistavaratuotannossa. Palmuöljyn vastuullinen tuotanto ehkäisee metsäkatoa ja luonnon monimuotoisuuden vähenemistä sademetsissä. 

Kansainvälinen palmuöljypisteytys julkaistaan nyt kolmatta kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätysmäärä elintarvike- ja päivittäistavaratuotteiden tuottajia ja jälleenmyyjiä, 78 elintarviketuottajaa ja 52 jälleenmyyjää. Suomesta mukana oli viisi yritystä: Fazer, Kesko, Raisio, S-ryhmä ja Valio.

”Yrityksiä pisteytettiin kahdessa eri kategoriassa, joista toinen sisältää tuotteiden valmistajat ja jalostajat ja toinen päivittäistavarakaupat. Olen todella iloinen siitä, että muutama suomalaisyritys on yltänyt oman kategoriansa kärkipäähän”, sanoo WWF:n kestävän kulutuksen ja tuotannon asiantuntija Aleksi Heiskanen.

Suomalaisyrityksistä Fazer ja S-ryhmä pärjäsivät kansainvälisestikin vertailtuna erittäin hyvin ja saivat 11 pistettä 12:sta. Raisiolle pisteitä kertyi 9 ja Keskolle 6,5. Valio ei halunnut osallistua pisteytykseen eikä lähettänyt tarvittavia tietoja.

”Palmuöljyä löytyy monista S-ryhmän kaupoissa ja ravintoloissa myytävistä tuotteista, ja haluamme osaltamme vaikuttaa palmuöljyn tuotannon kehittämiseen vastuullisemmaksi. Kestävästi tuotetun palmuöljyn käyttöä on pyritty S-ryhmässä lisäämään systemaattisesti. Tällä hetkellä S-ryhmän oma merkki -elintarvikkeissa ja ravintoloiden syväpaistoöljyssä käytetystä palmuöljystä 78 prosenttia on sertifioitua”, sanoo SOK:n vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen.

Kansainvälisesti pisteytyksessä parhaiten menestyivät puhdistusainevalmistaja Ecover, elintarvikevalmistaja Ferrero Trading, huonekaluyhtiö IKEA, saksalainen vähittäiskauppaketju REWE, maailman suurin palmuöljykäyttäjä Unilever ja konditoriatuotteita valmistava United Biscuits.

Ensimmäistä kertaa mukana oli myös isoja amerikkalaisyrityksiä eurooppalaisten, australialaisten ja aasialaisten yritysten lisäksi. Pisteytyksessä mukana olleet yritykset käyttävät vuosittain lähes seitsemän miljoonaa tonnia palmuöljyä, josta vain kaksi miljoonaa tonnia on tuotettu kokonaan vastuullisesti.

”Vaikka vastuullisen palmuöljyn käyttö on edelleen hieman lisääntynyt viime pisteytyksestä, on monilla yrityksillä silti vielä paljon tehtävää. Globaalisti vastuullisen palmuöljyn kysyntä jää edelleen reilusti tarjonnan alapuolelle”, Heiskanen kertoo.

Maailman palmuöljystä suurin osa tuotetaan tällä hetkellä Kaakkois-Aasian Indonesiassa ja Malesiassa. Afrikan ja Etelä-Amerikan palmuöljytuotanto kasvaa kuitenkin jatkuvasti. Palmuöljyä käytetään elintarvikkeiden lisäksi esimerkiksi päivittäiskosmetiikassa ja biopolttoaineissa.

Kansainvälisesti palmuöljyn kysynnän odotetaan kaksinkertaistuvan vuoteen 2020 mennessä. Kasvavan kysynnän pelätään lisäävän sademetsien hakkaamista viljelmien tieltä, mikäli palmuöljyä ei tuoteta vastuullisesti. Vastuullisesti tuotettu RSPO-sertifioitu palmuöljy takaa riippumattomasti sen, että palmuöljyntuotannossa on otettu huomioon ympäristöasiat ja sosiaaliset tarpeet. Sertifioitu palmuöljytuotanto estää myös metsäkatoa ja luonnon monimuotoisuuden vähenemistä.

”Pisteytyksen tarkoitus on näyttää yrityksille, että siirtyminen kokonaan vastuullisesti tuotettuun palmuöljyyn on mahdollista. Useat kansainväliset ja suomalaiset isot toimijat näyttävät jo nyt esimerkkiä kestävyydessä. Toivon, että tämä innostaa myös muut yritykset mukaan”, Heiskanen sanoo.

 

WWF:n palmuöljypisteytysraportti 2013 (englanniksi):http://assets.panda.org/downloads/po_scorecard_2013.pdf

 

Lisätietoja:

 

Asiantuntija Aleksi Heiskanen, WWF Suomi, 040 574 1440