Useimmat palmuöljyn ostajat reputtivat vastuullisuustestissä

Suurin osa eurooppalaisista palmuöljyä ostavista yrityksistä ei sitoumuksistaan huolimatta osta vastuullisesti tuotettua palmuöljyä, selviää WWF:n tänään julkaisemasta palmuöljymittarista. WWF pisteytti ensimmäistä kertaa 59 merkittävimmän eurooppalaisen palmuöljyä käyttävän yrityksen vastuullisuuden. Kolme neljästä mukana olleesta suomalaisyrityksestä osoitti merkkejä edistyksestä.

Kymmenen yritystä sai pisteytyksessä yli 20 pistettä, mikä osoittaa selvää edistystä vastuullisen palmuöljyn käytössä. Korkein mahdollinen pistemäärä oli 29. Parhaiten pärjänneet yritykset ovat liittyneet RSPO:hon (Roundtable on Sustainable Palm Oil), seuranneet kattavasti palmuöljyhankintojaan sekä siirtyneet sanoista tekoihin aloittamalla vastuullisesti tuotetun palmuöljyn hankinnan. Menestyneimpien yritysten joukossa ei ollut yhtään suomalaista.

Vaikka osa yrityksistä näyttääkin nyt rohkaisevaa esimerkkiä, suurin osa yrityksistä ei tätä tee. 19 yritystä sai mittarissa vain 0-3 pistettä, mikä tarkoittaa, etteivät ne ole tehneet juuri mitään lisätäkseen vastuullisen palmuöljyn käyttöä. Palmuöljytuotteiden nykyinen jälleenmyyjä ja entinen valmistaja Raisio Oyj sijoittui tähän joukkoon saaden vain yhden pisteen.

28 yritystä sijoittui 5-20 pisteen välille. Näistä muutama on osoittanut selvää edistystä, mutta suurin osa on vasta aloittanut toimet vastuullisesti tuotetun palmuöljyn käytön lisäämiseksi. Suomalaisista yrityksistä SOK (10,5 pistettä) ja Mildola (9 pistettä) ovat heränneet vastuullisen hankinnan tärkeyteen. Ruokakeskolla (5 pistettä) on vielä näitäkin enemmän parannettavaa ympäristövastuussaan.

“WWF on tyytyväinen niiden yritysten toimintaan, jotka ovat siirtyneet selkeästi kohti vastuullisesti tuotetun palmuöljyn käyttöä. Monilla on kuitenkin vielä paljon tehtävää. Palmuöljymittarissa hyvin menestyneiden yritysten esimerkki kannustaa muita seuraamaan perässä ja osoittaa, että ympäristövastuun käytännön toteuttaminen on mahdollista”, sanoo WWF Suomen metsänhoitaja Sampsa Kiianmaa.

WWF Suomi on jo kahden vuoden ajan kehottanut suomalaisia palmuöljyn ostajia sitoutumaan vastuullisen palmuöljyn hankintaan. Vuonna 2007 tehty WWF Suomen selvitys osoitti, että suomalainen elintarviketeollisuus ei ollut vielä herännyt palmuöljyhankintansa ympäristövaikutuksiin.

”WWF haluaa kannustaa hyvin menestyneitä yrityksiä parantamaan edelleen vastuullisuuttaan niin, että käytetystä palmuöljystä sata prosenttia olisi sertifioitua. Monet yritykset ovat jo asettaneet tämän tavoitteekseen. Koska sertifioitua vastuullista palmuöljyä on nyt saatavilla, on aika laittaa tärkeimmät palmuöljyn käyttäjät tilille lupauksistaan”, Kiianmaa jatkaa.

Sertifioitua vastuullista palmuöljyä on ollut saatavilla marraskuusta 2008 alkaen. Sertifiointi takaa sen, että arvokkaita sademetsäalueita ei ole hakattu plantaasien tieltä ja RSPO:n määrittelemät tiukat ympäristö- ja sosiaaliset kriteerit on otettu huomioon.

Palmuöljymittari ja sen tulokset löytyvät osoitteesta www.panda.org/palmoilscorecard.

Lisätietoja:
WWF Suomi, metsänhoitaja Sampsa Kiianmaa, etunimi.sukunimi@wwf.fi, 050 542 7017
WWF International, Carrie Svingen, csvingen(at)wwf.panda.org, +49 162 9511106, lokakuun 30. päivän jälkeen: +62 81 238 28011

Taustatietoa toimittajille:

– Palmuöljyä löytyy yhä useammasta elintarvikkeesta perunalastuista kekseihin ja einesruuista jäätelöön. Euroopassa palmuöljyä käytetään eniten paistetuissa eineksissä, muun muassa ranskanperunoissa.

– WWF päätti pisteyttää palmuöljyä käyttävät yritykset havaittuaan, että vain pieni osa markkinoilla olevasta vastuullisesti tuotetusta palmuöljystä oli käynyt kaupaksi. Viime vuoden aikana sertifioidut plantaasit tuottivat yli 1000000 tonnia sertifioitua vastuullista palmuöljyä, josta on tähän mennessä myyty 195000 tonnia. Vaikka tämä on vain 19 prosenttia markkinoilla olevasta tarjonnasta, RSPO on raportoinut kestävän palmuöljyn myynnin kasvaneen selvästi viimeisen neljän kuukauden aikana.

– Palmuöljyä käyttävien yritysten pisteytys oli kaksivaiheinen prosessi ja kesti kuusi kuukautta. Ensimmäisessä vaiheessa WWF arvioi yritysten toimet julkisesti saatavilla olevan tiedon pohjalta ja lähetti tämän jälkeen yrityksille alustavan pisteytyksen tuloksen, jota yritykset saivat kommentoida. Lopullinen pisteytys tehtiin yritysten antaman lisätiedon pohjalta.

– Seuraava versio palmuöljymittarista tullaan toteuttamaan 2011, jolloin nähdään, mihin suuntaan yritysten toiminta on kehittynyt.

– Palmuöljyn kasvava kysyntä uhkaa jäljellä olevia sademetsiä. Metsäkato ja suoalueiden kuivaaminen öljypalmuplantaasien tieltä voimistavat ilmastonmuutosta ja pakottavat metsistä riippuvaiset alkuperäiskansat muuttamaan pois perinteisiltä asuinalueiltaan.

– Öljypalmu on yksi maailman nopeimmin leviävistä viljelykasveista erityisesti Kaakkois-Aasiassa, mutta myös Länsi-Afrikassa ja Etelä-Amerikassa.

– Kestävän palmuöljyn yhdistys, RSPO (Roundtable of Sustainable Palm Oil), on kehittänyt kestävän öljypalmutuotannon kriteerit ja periaatteet, joiden mukainen viljely estää tuotannon kielteiset vaikutukset kuten arvokkaiden sademetsien hakkuut. Yhdistys edistää palmuöljytuotanto-menetelmiä jotka vähentävät metsäkatoa, ylläpitävät monimuotoisuutta ja kunnioittavat paikallisia elintapoja. WWF tukee RSPO:ta ja on sen jäsen, jotta voi valvoa tiukkojen kriteerien sisällyttämistä RSPO-standardiin. Lisätietoja RSPO:sta http://www.rspo.org/.