Julkaistu

WWF ja YleX aloittavat kampanjan: Ilmasto On Hot

Testaa elämäntapasi Hottimittarissa ja seuraa Apocalyptican vihertymistä

WWF ja YleX ovat aloittaneet Ilmasto On Hot -kampanjan, joka kannustaa ihmisiä muuttamaan omia elämäntapojaan ilmastoystävällisemmiksi. Kampanjasivuilta saa vinkkejä, miten elämäntapojen päivitys onnistuu helposti ja hauskasti esimerkiksi Viileän lupauspankin avulla. Kampanja kestää helmikuun loppuun.

Kannustus pohjautuu esimerkin voimaan: Kampanjan aikana YleX seuraa, kuinka viiden kuulijan kodit muutetaan Vihreiksi luukuiksi. Kampanjan kummi on Apocalyptica, joka myös pyrkii vihertämään omia elämäntapojaan. Elämäntapojen muutosta seurataan kampanjan nettisivuilla.

- Jokainen pienikin teko on eteenpäin. Siksi mekin haluamme tarkastella omaa kulutuskäyttäytymistämme ja otimme Ilmasto On Hot -kampanjan haasteen vastaan. Ja sitä paitsi monista pienistä valinnoista syntyy iso yhteisvaikutus, sanoo Eicca Toppinen Apocalypticasta.

Ilmasto on Hot -kampanjasivuilta jokainen saa apua omien tottumustensa hienosäätöön ilmastoystävällisemmiksi. Omat elämäntavat voi esimerkiksi ensin testata Hottimittarissa ja sen jälkeen voi tehdä ilmastolupauksia Viileässä lupauspankissa. Lupauksista toivotaan kampanjan aikana kertyvän kunnon hiilidioksidipäästöjen säästöpotti. Nettisivuilta voi katsella myös kampanjan TV-spotin cityjääkarhuista. Sen musiikin on lahjoittanut Husky Rescue.

YleX tuunaa luukkuja vihreiksi

Kampanja alkaa 22.9. YleX Viikonlopun Ilmasto On Hot -lähetyksellä. Teemaviikolla 24.9. alkaen YleX Tänään esittelee joka päivä yhden Vihreän luukun. Lisäksi lähetyksissä jututetaan useita muita vieraita kampanjan ja ilmastonmuutoksen tiimoilta.

Viisi Vihreä luukku -kokelasta on valittu YleX:n kuulijoiden joukosta. YleX:n ja WWF:n opastuksella he pääsevät muokkaamaan omasta asunnostaan ja omista kulutustottumuksistaan ilmastoystävällisempiä. Viikon aikana voit kuunnella muun muassa jutun, jossa YleX:n Mirva ja WWF:n Green office -asiantuntija Helka Julkunen ratsaavat porvoolaisen Jimin luukun. 22-vuotias Jimi kuluttaa yksin sähköä nelihenkisen perheen edestä. Yksiöstä löytyy 50-tuumainen projektiotelevisio, digiboxi, viritinvahvistin, tietokone, kaksi pelikonsolia ja dvd. Näistä jokainen on enemmän tai vähemmän päällä koko ajan. "Olenko syyllinen Englannin tulviin? Voiko asialle tehdä enää mitään?", kysyy Jimi. Kyllä voi! Seuraa www.IlmastoOnHot.fi -sivuja ja kuuntele YleX:n kanavaa.

YleX ei myöskään tyydy ainoastaan kertomaan, mitä kukin voi tehdä vaan tekee myös itse. Puolivuotisen kampanjan tavoitteena on kiinnittää huomiota siihen, miten omiin tapoihin on mahdollista vaikuttaa - tavoitteena on hankkia toimitukselle WWF:n Green Office -merkki.

Ilmasto On Hot -kampanja on osa WWF:n ilmastotalkoita. Kampanjan suunnittelusta on vastannut mainonnan ja viestinnän suunnittelutoimisto Euro RSCG, ja TV-spotin toteutuksesta Sam Shingler, Also Starring Oy ja Fake Oy.

Lisätietoja:

WWF / viestintäjohtaja Päivi Rosqvist, 0400 425 666
YleX / tuottaja Riikka Nikkilä, 040 860 3885
Apocalyptican haastattelupyynnöt: Tara Kojonen, 050 467 3269
EuroRSCG / johtaja Kari Korkiakoski, 050 516 9551