WWF:n vapaaehtoiset öljyntorjuntajoukot aloittivat rantojen puhdistamisen Norjassa

WWF:n vapaaehtoiset käynnistivät tänään öljyturman jälkeiset siivoustoimet Norjassa. Fedjen saaren edustalla tapahtunut öljyonnettomuus on osoittanut, että Norjan varautuminen öljyntorjuntaan on puutteellista. WWF muistuttaa, että öljykatastrofi voi tapahtua myös Suomessa ja vaatii Suomen öljyntorjuntavalmiutta parannettavaksi.

Sää Norjan rannikolla on edelleen huono, mikä hankaloittaa öljyntorjuntatöitä. Norjan viranomaiset ovat pyytäneet WWF:ltä siivoustöihin 20 vapaaehtoista päivää kohden. WWF Norja järjesti viime vuonna Fedjen saarella öljyntorjuntakoulutusta, joten paikalla on öljyntorjuntataitoisia henkilöitä, ja WWF järjestää halukkaille myös koulutusta paikan päällä.

Fedjen alueella on havaittu 100–200 öljyistä lintua. Esimerkiksi haahkoja (Somateria mollissima), harmaalokkeja (Larus argentatus), alleja (Clangula hyemalis) ja pilkkasiipiä (Melanitta fusca) on tahriintunut öljyyn. Öljyyntyneet linnut aiotaan pyydystää sekä pestä ja hoitaa niiden selviämismahdollisuuksien mukaan. Norjan valtio lupasi hoitotoimiin noin 30 000 euroa. Kaksi norjalaista lintujen hoidon asiantuntijaa koordinoi lintujen pelastusoperaatiota. Työ tehdään paikallisin voimin, ja vapaaehtoisia koulutetaan tehtäviinsä operaation edetessä.

Rantojen siivouksen arvioidaan kestävän kolme kuukautta. Merellä ajelehtii vielä noin 100 tonnin suuruinen öljylautta, joka oli eilen matkalla luoteeseen. Se pyritään puomittamaan tänään. Sää on hajottanut paljon ajelehtivaa öljyä.

Onnettomuus opettaa: Öljyntorjuntavalmiutta parannettava Suomessakin

Fedjen öljyonnettomuuden yhteydessä on kiinnitetty huomiota Norjan viranomaisten heikkoon öljyntorjuntavalmiuteen. Öljyntorjuntakalusto, kuten öljypuomit, ovat vanhentuneita, mikä on hankaloittanut torjuntatoimia. WWF Norja onkin vedonnut Norjan hallitukseen, jotta öljyntorjuntavalmiutta jatkossa parannetaan.

”Norjan onnettomuus osoittaa kouriintuntuvasti, kuinka tärkeää öljyonnettomuuksiin on varautua etukäteen. Samanlainen, tai vielä merkittävästi suurempi katastrofi voi hyvin tapahtua myös Suomenlahdella. On tärkeää, että Suomi kehittää öljyntorjuntavalmiuttaan ja varautuu tehokkaasti myös torjuntatoimiin vaikeissa olosuhteissa jo avomerellä. Samaan aikaan tulee tehostaa valmiutta rantojen ja eliöstön suojaamiseen öljyltä sekä öljyvahingon jälkitorjuntaan. Öljyntorjunnan osaamiskeskus tarjoaisi toimivan mallin öljyntorjunnan kokonaisvaltaiseen kehittämiseen, tutkimukseen ja koulutukseen”, WWF Suomen suojelujohtaja Jari Luukkonen korostaa.

Samaan aikaan viime vuonna Viron luoteisrannikolle ajautui arviolta 10–20 tonnia bunkkeriöljyä laittoman päästön seurauksena. Tämä aiheutti yli kaksi kuukautta kestäneen siivous- ja lintujenhoito-operaation. Vuonna 2002 Prestige-öljytankkerista valui onnettomuuden seurauksena mereen 64000 tonnia öljyä. Sen jälkiä siivottiin useita kuukausia, ja kustannukset nousivat yli miljardin euron. Meriliikenteen kokonaismäärä, erityisesti öljykuljetusten osalta, kasvaa jatkuvasti Itämerellä. Viime vuonna pelkästään Suomenlahdella kuljetettiin noin 140 miljoonaa tonnia öljyä tankkereissa. Laivaonnettomuuksia tapahtuu Itämerellä toista sataa vuodessa.

Lisätietoja:
WWF Suomi / projektikoordinaattori Toni Jokinen, 050 557 6465
WWF Norja / mertensuojeluvastaava Nina Jensen, +47 99 169694

Lue lisää Norjan öljyonnettomuudesta ja torjuntatoimista öljyntorjuntajoukkojemme Ajankohtaiset-sivulta.