Laivakoira Latten uroteot

Kokenut merenkävijä Latte täytti joulukuussa 15 vuotta ja keräsi merkkipäivänsä kunniaksi yli tuhat euroa WWF:lle jääkarhujen suojeluun.

Viisitoista vuotta sitten espanjalaisen kaupungin kadulta löytyi takkuinen, laiha ja kirppuinen koiranpentu, jonka turkki oli aivan maitokahvin värinen. Pentu sai nimekseen Latte, ja vastuulleen S/Y Sareman laivakoiran tehtävät. Lattesta tuli siis kertaheitolla Riitta Kauppilan ja Pekka Kauppilan uusi perheenjäsen. Kolmikko kiersi yhdessä maailman meriä seuraavat neljätoista vuotta.

”Latte on äärimmäisen kiltti, seikkailunhaluinen ja erittäin utelias koira”, pariskunta kuvailee.

”Purjehdusmatkoilla Latte nukkui karttapöydän alla, löhöili kannella auringossa ja seurasi veneen ympärillä lenteleviä merilintuja ja keulassa hyppeleviä delfiinejä. Latte pääsi usein mukaan jännittäville jollaretkille, muttei nuorempana uteliaisuuttaan malttanut pysytellä aloillaan. Se on useampaan otteeseen nostettu merestä tyytyväisenä ja märkänä takasin jollaan.”

Laivakoiran uransa aikana Latte on kokenut muun muassa Atlantin valtameren myrskyt, purjehtinut ensimmäisenä suomalaisena laivakoirana Luoteisväylän ja päässyt tutustumaan Alaskan karhuihin, merisaukkoihin ja ryhävalaisiin.

”Kerran ollessamme tutustumassa hylättyyn tutkimusasemaan Novaja Zemljalla, pelästytti Latte haukunnallaan rannalla olleen jääkarhun, joka olisi ehkä halunnut tehdä vähän liiankin läheistä tuttavuutta venekuntamme kanssa”, Kauppilat kertovat.

Latte ei olekaan ainoastaan ansiokas laivakoira, vaan myös jääkarhujen puolustaja. Kauppilat perustivat WWF:n nettipalvelun kautta Lattelle syntymäpäiväkeräyksen, johon kertyi parin kuukauden aikana yli tuhat euroa.

”Oli sanomattakin selvää, että halusimme kunnioittaa korkeaan ikään päässyttä matkakumppania ja perheenjäsentä. Koska olemme intohimoisia luonnonsuojelijoita ja eläinten oikeuksien puolestapuhujia, oli WWF:n oma keräys mitä mainioin tapa juhlistaa Latten merkkipäivää ja samalla kerätä varoja luonnonsuojelutyöhön.”

Arktiset ja antarktiset alueet ovat erityisen tärkeitä koko S/Y Sareman miehistölle, ja keräyksen tuotot ohjataankin jääkarhujen suojelutyöhön.

”Olemme omakohtaisesti todenneet, kuinka jäiden sulamisen myötä jääkarhujen elinmahdollisuudet kapenevat. Lattella on myös ikään kuin omakohtainen suhde jääkarhuihin, onhan se nähnyt jääkarhuja purjehtiessamme sekä Luoteis- että Koillisväylää.”

Vaikka ikinuoren laivakoiran mieli vetäisi yhä uusiin seikkailuihin, on 15 vuotta koiralle korkea ikä. Latte viettääkin nyt ansaittuja eläkepäiviään Suomessa.

”Onneksi Suomen Turussa on myös paljon nähtävää ja koettavaa eläkeläiselle, vaikka entisten seikkailujen tasolle ei ihan päästäisikään”, Kauppilat sanovat.

Teksti: Katri Nousiainen
Kuvat: Riitta Kauppila