Linnan juhliin tuunatussa kirpputorilöydössä

WWF:n toiminnassa mukana oleva 24-vuotias ympäristövaikuttaja Eeva-Maija Kakko sai kutsun Linnan juhliin. Juhlien teemana on tänä vuonna yhteinen ympäristömme ja kutsuvieraiden joukossa on myös muita ilmaston ja ympäristön hyväksi toimineita suomalaisia.

”Ensimmäinen reaktio oli, että enhän minä nyt voi olla siellä. Tuntui absurdille, kun olen aina katsonut Linnan juhlia vaan telkkarista”, Eeva-Maija Kakko kuvailee presidenttiparilta saadun kutsukirjeen aiheuttamia tuntemuksia.

Yllätyksestä huolimatta Kakko on kutsunsa ansainnut: 24-vuotias ympäristötieteiden opiskelija koordinoi WWF:n ja Arktisen neuvoston luonnonsuojelutyöryhmä CAFF:n kansainvälistä Arctic Youth Summit -tapahtumaa ja siihen liittyvää nuorten vaikuttajien ryhmää. Lisäksi hän on WWF:n nuorten tiimin jäsen ja edustaa nuoria myös WWF Suomen hallintoneuvostossa.

Eeva-Maija Kakko on ollut mukana järjestämässä WWF:n nuorten tiimin pitämää Earth Hour -tapahtumaa.

”Ympäristön parissa työskentely tuntuu tärkeimmälle asialle, mitä voi tehdä. Syvä arvostukseni luontoon on peräisin lapsuudesta, jonka vietin metsien keskellä maaseudulla. Ympäristö vaikuttaa suoraan meidän kaikkien hyvinvointiin, joten sitä on tärkeää suojella”, Kakko kertoo.

Nuoret ovat tärkeitä vaikuttajia

Ympäristö ja ilmasto ovat olleet tänä syksynä erityisen ajankohtaisia. IPCC:n 1,5 asteen raportti ja WWF:n Living Planet 2018 -raportti ovat osoittaneet, että ilmastonmuutoksen hillintä ja luonnon monimuotoisuuden köyhtymisen pysäyttäminen vaativat ripeitä toimia.

”Laittaisin aika paljon painetta poliitikkojen suuntaan. Nyt täytyy tehdä niin paljon lyhyessä ajassa, että muutos ei voi olla vain yksittäisten ihmisten harteilla. Toivottavasti saamme ensi keväälle ilmastovaalit.”

Eeva-Maija Kakko ilmastomarssilla vuonna 2015.

Nuori ympäristövaikuttaja toivoo, että nuoria otettaisiin nykyistä enemmän mukaan päätöksentekoon.

”Isojen ympäristöongelmien, kuten ilmastonmuutoksen ja luonnon monimuotoisuuden köyhtymisen, pysäyttämiseksi tarvitsemme rohkeita päätöksiä ja pikaisia muutoksia kaikilla yhteiskunnan sektoreilla. Mielestäni juuri siksi nuoret pitäisi ottaa mukaan päätöksentekoon, heiltä löytyy tuoreita ideoita ja uskallusta kokeilla ennakkoluulottomasti uudenlaisia ratkaisuja.”

Kakko pääsi vaikuttamaan poliittiseen päätöksentekoon Arctic Youth Summit -kokouksessa, joka pidettiin tänä syksynä arktisen biodiversiteettikongressin yhteydessä Rovaniemellä. Tapaamisen päätteeksi 35 nuorta eri puolilta maailmaa esitti julkilausumansa arktisen alueen suojelusta arktisten maiden ympäristöministereille Rovaniemellä. Nuoret kertovat julkilausuman sanoman alla olevassa videossa.

Nuorilla on Kakon mielestä myös erinomaiset mahdollisuudet vaikuttaa muihin nuoriin, jotka kuuntelevat yleensä eniten ikätovereitaan ja kavereitaan.

”Meidän pitää muuttaa elämäntapaamme aika radikaalisti ympäristöystävällisempään suuntaan, joten on tärkeää, että nuoret oppivat elämään ympäristöystävällisesti.”

Eeva-Maija Kakko on ollut Nuorten tiimissä jo kolme vuotta. Nuorten tiimiläiset vaikuttavat toiminnallaan muihin nuoriin esimerkiksi someviestinnän kautta.

Juhla-asuna tuunattu kirpputorilöytö

Kakko nähdään Itsenäisyyspäivän juhlavastaanotolla hänen kirpputorilta hankkimassaan mekossa. Ompelijan koulutuksen saanut Kakko antoi mekolleen viimeisen silauksen koristelemalla sen vanhalla vetoketjulla.

”Juhla-asu voi olla tyylikäs ja kunnioittaa tapahtuman arvokkuutta, vaikka se olisikin hankittu käytettynä. Luonto ei kestä nykyisen kaltaista kulutustamme, ja siksi meidän pitäisi oppia näkemään käytetty tuote jätteen sijaan materiaalina”, Kakko sanoo.

Kakko odottaa Linnan juhlilta muiden juhlavieraiden, erityisesti ympäristövaikuttajien, tapaamista.

“On hienoa, että presidenttipari on valinnut Linnan juhlien teemaksi ympäristön, ja osoittavat sitä kautta ympäristönsuojelun olevan tärkeää”, Kakko tuumaa.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistölle ja rouva Jenni Haukiolle hän aikoo toivottaa kätellessään hyvää itsenäisyyspäivää. Ympäristöasioista ehtii toivottavasti jutella enemmän myöhemmin juhlien aikana.

Eeva-Maija Kakon Linnan juhlissa pitämissä korvakoruissa on käytetty kierrätysmateriaalia – polkupyörän kumeja.