Luonnonsuojelu on kestävyyslaji

Luonnonsuojelussa on vain harvoin tarjolla pikavoittoja. Hyvä esimerkki sitkeyttä vaatineesta onnistumisesta on merikotkan suojelu.

Kun perustamamme työryhmä aloitti merikotkan talviruokinnan 1970-luvun alussa, Suomessa kuoriutui vuosittain vain muutamia poikasia. Maamme suurimman petolinnun pelastaminen tuntui kaukaiselta unelmalta, mutta asialleen omistautuneiden vapaaehtoisten työ tuotti tulosta: tänä keväänä julkaistun virallisen arvion mukaan merikotka ei ole enää uhanalainen.

Matka maaliin on usein tuskien taival, ja suuria erävoittoja voivat seurata suuret haasteet. Oiva esimerkki tällaisesta tapauksesta on Etelä-Espanjassa sijaitseva Doñanan kosteikkoalue, jota käsitellään tässäkin lehden numerossa.

WWF pelasti vuonna 1963 Doñanan kosteikon kuivaamiselta ostamalla ja suojelemalla alueelta lähes 7 000 hehtaaria maata. Nyt tuo mittaamattoman arvokas kosteikko on jälleen uhattuna, sillä laittomat mansikkaviljelmät ovat imemässä sitä kuiviin.

Kansainvälisen verkostomme työ Doñanan suojelemiseksi on jatkunut yli puolen vuosisadan ajan ja jatkuu yhä. Kuten kaikissa kestävyyslajeissa, luonnonsuojelussakin tuloksia saavutetaan vain pitkäjänteisellä työllä.

Kiitos, että jaksat olla sitkeä kanssamme.

Liisa Rohweder

pääsihteeri, WWF Suomi