Meidän kaikkien metsät

Suomen metsät ovat meidän kaikkien – ainakin henkisesti. Vaikka emme omistaisi metsää, liikumme ja virkistäydymme niissä jokamiehenoikeudella. Metsissä meillä on sieni- ja marjapaikkamme, lenkkipolkumme ja valkovuokkoketomme.

Useilla meistä on myös mielipiteitä metsien käsittelystä. Mökki- ja lähimetsien avohakkuut surettavat, koneiden mylläämät metsäpolut suututtavat. Toisaalta metsät nähdään vaurauden lähteenä, josta ammentaminen tuo vientituloja ja työpaikkoja.

Viime vuosikymmenien aikana harjoitettu metsätalous on ajanut suomalaisen metsäluonnon ahdinkoon ja sadat lajit sukupuuton partaalle. Ei kuitenkaan ole vain yhtä tapaa käsitellä metsiä. Kaikki metsänhakkuut eivät katkaise lintujen laulua ja pilaa maisemia ja mustikkapaikkoja. Metsiä voi käsitellä luontoa kunnioittaen ja virkistysarvot säilyttäen – ja saada niistä kunnolla tuloja.

Lue sivulta 12 juttu metsänomistajasta, joka havahtui ja siirtyi toisenlaiseen, valtavirrasta poikkeavaan metsänhoitotapaan. Sivulla 20 jatketaan metsäteemaa ja kerrotaan, miten metsiemme massiiviset hakkuut vaikuttaisivat ilmastoon.

Lue myös WWF-lehden verkkoversio osoitteessa wwf.fi/lehti. Sieltä löydät juttuja, joita painetussa lehdessä ei ole, kuten jutun WWF:n koulukiertueesta.

Mielenkiintoisia lukuhetkiä!

Liisa Rohweder