Raumalaiset suojelevat kotimertaan

Raumalla jokaisella on suhde mereen. Luokanlehtori ja Itämeri-kummi Outi Kokkonen innosti opiskelijansa mukaan Päivätyökeräykseen merten puolesta.

”Kun kuljimme 60- ja 70-luvuilla lapsena saaristossa paljon, vedessä näkyi vielä syvälle ja saattoi ihailla rakkoleviä ja kaloja. Nyt se on muuttunut ihan täysin; vesi on sameaa.”

Raumalainen Outi Kokkonen on merenkulkijasuvun vesa ja viettänyt koko elämänsä meren äärellä.

”Isäni oli töissä merivartiostossa ja suuri luonnon harrastaja. Vietin lapsena kaikki kesät puupaatilla hänen kanssaan rengastamassa lintuja. Vanhempani ovat Uudenkaupungin saaristolaisia ja suvussa on merenkävijöitä 1800-luvulta asti; luotseja, merimiehiä ja muuta. Yksi sukulaisistani on jopa haudattu Atlantille. Poikani puolestaan rakentaa laivoja.”

Merten suojelu näkyy Kokkosen arjessa.

”Syömme kotona paljon kalaa, jota ostamme Rauman torilta, mutta mietin aina mitä syön ja katselen tonnikalapurkitkin tarkkaan etsien merkintää kestävästä kalastuksesta. En ole kasvissyöjä, mutta kun kuulin, että naudanlihankin syönnillä on laajat ympäristövaikutukset, sen syönti on vähentynyt minimiin kodissamme.”

Kokkosen koulu, Rauman normaalikoulu, oli mukana WWF:n Päivätyökeräyksessä jo neljättä vuotta. Meren läheisyys ja tärkeys raumalaisille innosti koululaisia lähtemään mukaan. Päivätyökeräyksen myötä Kokkonen on myös saanut innoituksen ja ryhtynyt Itämeri-kummiksi.

Ensi lukuvuonna (2016-2017) yläkoululaiset ja lukiolaiset voivat antaa taas tukensa WWF:n ympäristönsuojelutyölle Päivätyökeräyksen eli taksvärkin kautta. Kohteena ovat Itämeri ja arktiset merialueet sekä niiden jäästä ja lumesta riippuvaiset lajit. Päivitämme tiedot keräyksestä verkkoon kesän aikana osoitteeseen wwf.fi/paivatyokerays.