Tiedosta toimintaan

WWF:n tärkein raportti, Living Planet -raportti on taas julkaistu. Pääsanoma on karumpi kuin koskaan. Raportti muun muassa kertoo maapallon luonnonvaraisten selkärankaisten eläinten määrän vähentyneen jopa 58 prosenttia neljänkymmenen viimeisen vuoden aikana. Syynä ovat maankäytön muutokset, muun muassa sademetsien väistyminen palmuöljyviljelmien tieltä. Viime kädessä syynä on oma kestämätön kulutuksemme.

Tieto on ahdistava, mutta raportissa kerrotaan myös, mitä asialle voi tehdä. Valtiot voivat perustaa kattavia luonnonsuojelualueita, edistää hyvää hallintoa ja lainsäädäntöä sekä harjoittaa ympäristöä huomioivaa tukipolitiikkaa. Yritykset voivat muuttaa tuotantoaan vastuulliseksi muun muassa ympäristösertifikaattien avulla ja torjua näin metsäkatoa ja liikakalastusta. Me kuluttajat voimme suosia vastuullisesti tuotettua ruokaa ja muita hyödykkeitä. Myös järkevän kehitysyhteistyön avulla ympäristöongelmia voidaan ehkäistä ja korjata.

Lue sivuilta 12–16 juttu siitä, millaisiin aatoksiin Borneon sademetsät ja niiden hävittäminen palmuöljyviljelmien tieltä saivat näyttelijä Jarkko Niemen. Samalla saat tietoa myös ratkaisuistamme, joihin Jarkko ja jokainen meistä voi ottaa osaa.

Liisa Rohweder
pääsihteeri, WWF Suomi