Villien jäljillä

WWF Suomen viestinnän asiantuntija Katja Rönkkö kipusi 4 200 metriin keskelle Himalajan vuoristoa yhdessä kuvausryhmän kanssa kuvatakseen lumileopardin koti­seutuja Villien jäljillä -sarjaan ja itki liikutuksesta.

”Kyyneleet tulvivat ulos silmistä. Kaltevalta ja irtokivien peittämältä polulta oli usean sadan metrin pudotus alas laaksoon. Oikealla näkyi lähes kahdeksaan kilometriin kurkottava Annapurna 2:n huippu ja vasemmalla lisää lumihuippuisia vuoria, minulle tuntemattomia, sillä maailman katolla kaikki muu paitsi kaikkein korkein ja vaarallisin muuttuvat tavanomaiseksi. Muutaman metrin päässä polulla oppaamme, WWF Nepalin suojelujohtaja Ghana Gurung, jota myös munkiksi kutsutaan, istuutui risti-istuntaan meditoimaan.

Olimme juuri löytäneet polulta lumileopardin tassunjäljet. Gurung osoitti ne huolettomasti ja jatkoi matkaansa vaarallisella polulla. Hänelle tassunjäljet olivat pettymys, sillä odotuksissa oli ollut nähdä edes vilaus uhanalaisesta lumileopardista, mutta minulle hetki oli yksi elämäni liikuttavimmista.

Hetki tuntuu sisältävän kaikki mahdolliset kliseet: itkin liikutuksesta lumileopardin jälkien takia kauneimmassa ikinä näkemässäni paikassa, vieressäni meditoiva munkki, horisontissa yksi maailman korkeimmista vuorista ja muutama himalajankorppikotka elokuvamaisesti liidellen. Olin tehnyt lumileopardien viestinnällistä suojelutyötä useita vuosia ja tiennyt aina, että kyseessä on upea eläin, mutta vasta samalla polulla seisominen kirkasti työn tarkoituksen ja lumileopardin ainutlaatuisuuden. Olimme sen valtakunnassa, ei epäilystäkään.

Meiltä, ja apunamme olevilta hevosilta, muutaman kilometrin matka polkua pitkin oli vienyt monta tuntia. Lumileopardi sen sijaan taittaa matkan lähes pystysuoraa rinnettä pitkin hetkessä. Muutamaa päivää aiemmin se oli kävellyt juuri tätä samaa polkua, siitä kertoivat tassunjälkien lisäksi polulta löytynyt pökäle ja infrapunalla toimivan riistakameran ottamat kuvat.

Polun päässä kielekkeen reunalla odottivat Villien jäljillä -sarjaa juontavat Pirjo Heikkilä ja Kimmo Ohtonen. Maisema oli henkeäsalpaava. ”Mä en uskalla katsoa, mä istun vaan tässä enkä katso, katson tämän kaiken sitten telkkarista. Näen vain silmissäni, että kohta joku kuvausryhmän jäsenistä putoaa”, Heikkilä kuiskasi. ”Tämä on ihan uskomaton paikka, aivan huikea paikka. Uskomatonta olla täällä”, Ohtonen toisteli.

Olisimme jääneet kielekkeelle varmasti koko illaksi, mutta oppaamme hoputti meitä jatkamaan matkaa. Kohta tulisi hämärää, ja liikkuminen vuoristopolulla ainoastaan kuun valossa ei erityisesti huvittanut ketään meistä. Ja seuraavana aamuna piti jo siirtyä eteenpäin, tiikerin jäljille.”

Villien jäljillä nähdään MTV3:lla ensi syksynä.

Teksti ja kuvat: Katja Rönkkö