Yhdessä saamme aikaan -kuvitus © Petteri Tolvanen / WWF

WWF-LEHTI 1/2017

Yhdessä se on mahdollista

Kiitos tuestasi. Nämä saavutukset eivät olisi mahdollisia ilman uskollisia tukijoitamme. WWF toimii kaikilla mantereilla ja yli 100 maassa.

Prokala ry / WWF
© Prokala ry / WWF

70

Laaja kalatyömme tuotti tulosta, kun kotimainen kasvatettu siika nousi Kalaoppaamme vihreälle listalle vuoden 2016 lopussa. Saavutukseen vaikuttivat erityisesti kalanrehun vastuullisuuden ja ruokintatekniikoiden kehittyminen sekä kalankasvatusta ohjaavat tiukat säädökset. Suomessa kalankasvatuksen kuormitus on vähentynyt noin 70 prosenttia 1990-luvun alusta.

Seppo Keränen/WWF
© Seppo Keränen/WWF

468

Merikotkatyömme on yksi Suomen luonnonsuojelun menestystarinoista. Tästä todisteena oli jälleen viime vuosi: poikasia kuoriutui 468, kun merikotkatyöryhmämme perustamisvuonna 1973 poikasia kuoriutui koko maassa vain viisi. Poikasia syntyy vuosittain 400-470. Merikotka on levittäytymässä rannikolta myös Etelä-Suomen sisä­maahan.

WWF

4

Saimme upeita uutisia, kun riista­kamerat tallensivat lumileopardinaaraan neljän pennun kanssa Mongoliassa. Perhe on ennätyssuuri. Kerta on ensimmäinen, kun lumileopardi kuvataan näin monen pennun kanssa. Perhe tallentui kameroihin useita kertoja elo-syyskuun aikana. Erittäin uhanalaisia lumileopardeja arvioidaan elävän Mongoliassa 500–1000 yksilöä.

Bernard De Wetter/WWF