Yhdessä saamme aikaan -kuvitus © Petteri Tolvanen / WWF

WWF-LEHTI 4/2017

Yhdessä se on mahdollista

Suomi täyttää tänä vuonna 100 vuotta, joista WWF Suomi on ollut olemassa 45 vuotta. Haluamme kiittää kaikkia tukijoitamme vapaaehtoisista lahjoittajiin suomalaisen luonnon arvostamisesta. Yhdessä olemme saaneet paljon aikaan.

1975

WWF Suomen ensimmäisen keräyksen tuotolla rauhoitettiin saari Ahvenanmaalla vuonna 1975. Saari ostettiin merikotkien suojelun merkeissä, sillä niiden poikasia syntyi ympäristömyrkkyjen vuoksi tuolloin vain neljä. Tänä kesänä poikaisia laskettiin 492. Sinnikkäiden suojelijoiden ja tukijoiden avulla syntyi suomalainen luonnonsuojelutyön menestystarina.

Staffan Widstrand/Wild Wonders of Europe
© Staffan Widstrand/Wild Wonders of Europe

1977

Vuonna 1977 aloitimme työn perinneympäristöjen sekä muiden harvinaisiksi käyneiden luontotyyppien kunnostamiseksi Suomessa ja järjestimme ensimmäisen talkooleirin Linnansaaren kansallispuistossa Saimaalla. Leirejä on sittemmin pidetty ympäri Suomen vähintään viisi joka vuosi, ja niihin on osallistunut kaikkiaan jo yli 3 560 innokasta vapaaehtoista.

Kirsi Hellas/WWF
© Kirsi Hellas/WWF

1981

Vuonna 1979 perustamamme saimaannorpan suojelutyöryhmä aloitti norpan pesälaskennat vuonna 1981. Tuolloin kanta Saimaalla oli 100-120 norppaa, nyt 380. Nyt vähälumisina talvina vapaaehtoisemme ovat pesälaskentojen lisäksi olleet kolaamassa apukinoksia norpan pesinnän pelastamiseksi. Viime talvena Saimaalle arvioidaan syntyneen 82 kuuttia, joista 90 prosenttia syntyi apukinoksiin.

Mervi Kunnasranta/WWF