Yhdessä se on mahdollista

Suomi täyttää tänä vuonna 100 vuotta, joista WWF Suomi on ollut olemassa 45 vuotta. Haluamme kiittää kaikkia tukijoitamme vapaaehtoisista lahjoittajiin suomalaisen luonnon arvostamisesta. Yhdessä olemme saaneet paljon aikaan.

1975

WWF Suomen ensimmäisen keräyksen tuotolla rauhoitettiin saari Ahvenanmaalla vuonna 1975. Saari ostettiin merikotkien suojelun merkeissä, sillä niiden poikasia syntyi ympäristömyrkkyjen vuoksi tuolloin vain neljä. Tänä kesänä poikaisia laskettiin 492. Sinnikkäiden suojelijoiden ja tukijoiden avulla syntyi suomalainen luonnonsuojelutyön menestystarina.

1977

Vuonna 1977 aloitimme työn perinneympäristöjen sekä muiden harvinaisiksi käyneiden luontotyyppien kunnostamiseksi Suomessa ja järjestimme ensimmäisen talkooleirin Linnansaaren kansallispuistossa Saimaalla. Leirejä on sittemmin pidetty ympäri Suomen vähintään viisi joka vuosi, ja niihin on osallistunut kaikkiaan jo yli 3 560 innokasta vapaaehtoista.

1981

Vuonna 1979 perustamamme saimaannorpan suojelutyöryhmä aloitti norpan pesälaskennat vuonna 1981. Tuolloin kanta Saimaalla oli 100-120 norppaa, nyt 380. Nyt vähälumisina talvina vapaaehtoisemme ovat pesälaskentojen lisäksi olleet kolaamassa apukinoksia norpan pesinnän pelastamiseksi. Viime talvena Saimaalle arvioidaan syntyneen 82 kuuttia, joista 90 prosenttia syntyi apukinoksiin.

1998

WWF Suomi lanseerasi toimistoille tarkoitetun Green Office -ympäristöjärjestelmän, jonka avulla toimistot voivat vähentää kasvihuonekaasupäästöjään ja säästää energiaa. GO-verkostossa on Suomessa nykyään mukana 154 organisaatiota ja 409 toimistoa, joissa työskentelee yhteensä 58 900 työntekijää.

Ohjelma on tällä hetkellä käytössä myös kymmenessä muussa maassa, muun muassa Kiinassa, Turkissa ja Latviassa.

2003

Perustimme vapaaehtoiset öljyntorjuntajoukot toimimaan viranomaisten apuna öljyonnettomuuden sattuessa. Vuoteen 2017 mennessä joukkoihin on liittynyt noin 8 200 ihmistä, joita on koulutettu muun muassa siivoamaan öljyvahinkoja rannoilta ja puhdistamaan öljyyntyneitä eläimiä. Perustettaessa joukot olivat ainoat laatuaan koko maailmassa, ja malli on innostanut perustamaan vastaavat joukot Norjaan, Viroon ja Venäjälle.

2016

Julkaisimme keväällä 2016 WWF:n Metsänhoito-oppaan, jonka konkreettisia ohjeita seuraamalla jokainen metsänomistaja voi turvata monimuotoisuutta omassa metsässään taloudellisesta tuotosta suuremmin tinkimättä. Haastoimme metsäammattilaiset, ja nyt kaikki Suomen suurimmat metsäyritykset ovat sitoutuneet tarjoamaan oppaan mukaista metsänkäsittelyä metsänomistajan niin pyytäessä.

<cms laajakuvanosto 9761 ”Mihin tarinaan sinä haluat kuulua?” ”Vielä on paljon saavutettavaa yhdessä.” ”Liity WWF-kummiksi” ”https://wwf.fi/liity/?utm_source=wwflehti&utm_medium=isobanneri&utm_campaign=wwfkummi&utm_content=yhdessamahdollista” />