Yhdessä se on mahdollista

Vaelluskalat

Suomen vaelluskalat ovat uhanalaisia, koska puromme ja jokemme ovat täynnä vaellusesteitä. WWF on tänäkin kesänä tehnyt ahkerasti töitä jokiemme esteettömyyden eteen. Tämä ei olisi mahdollista ilman tukijoitamme. Uhanalaisten vaelluskalojen pelastamiseksi järjestetään eri puolilla Suomea virtavesitalkoita, joihin oli tätä kirjoitettaessa ilmoittautunut jo 474 vapaaehtoista. K-ryhmän kanssa yhteistyössä toteutetuissa K-kalapolut-talkoissa on tähän mennessä avattu 12 pientä vaellusestettä ja tehty 94 kutusoraikkoa. Esteiden poiston myötä uutta kutu- ja elinympäristöä on avautunut jo 40 kilometriä. Talkoisiin voivat osallistua kaikki halukkaat, nyt on käynnissä viisivuotisen yhteistyöhankkeen toinen vuosi. Vaelluskalojen lisäksi vaellusesteiden poistamisten ja purokunnostusten hyötyjinä on koko virtavesiluonto.

Koralliriutat

Koralliriutoista on saatu hyviä uutisia viime aikoina. Tyynellämerellä sijaitseva Uusi-Kaledonia vahvistaa lähes koskemattomien koralliriuttojensa suojelua. Korallien irrottaminen ja kalastus kielletään ja lisäksi turistien toimintaa valvotaan entistä tarkemmin. Tutkijat ovat myös yllättyneet positiivisesti sukeltaessaan Indonesiassa Sulawesin saaren ympäristössä. Osa alueen koralliriutoista oli luultua paremmassa kunnossa. Mikäli ilmastonmuutoksen vaikutuksille vähemmän herkkiä koralliriuttoja onnistutaan suojelemaan, voivat ne dominoefektin lailla auttaa myös viereisiä huonommassa kunnossa olevia riuttoja toipumaan.

Gorilla

Äärimmäisen uhanalaisten vuorigorillojen määrä on kasvanut Kongon demokraattisessa tasavallassa, Ugandassa ja Ruandassa. Gorillojen määrän kasvu kertoo suojelutyön onnistumisesta, sillä vielä 1980-luvulla lajin tilanne oli surkea. Virungan alueella tehtyjen laskentojen mukaan vuorigorilloja on nyt 604 yksilöä, kun vuonna 2010 niitä laskettiin olevan 480. Monista uhista huolimatta vuorigorilla on nyt maailman ainoa ihmisapinalaji, jonka kanta on kasvussa.

Arktinen alue

Olemme toistuvasti vaatineet ympäristölle erittäin haitallisen raskaan polttoöljyn kieltämistä arktisen alueen laivaliikenteessä. Raskasta polttoöljyä on lähes mahdotonta kerätä öljyonnettomuuden sattuessa, ja sen käyttäminen vauhdittaa ilmastonmuutosta muun muassa mustan hiilen päästöjen takia. Nyt presidentti Sauli Niinistö on edistämässä huippukokousta, jonka aiheena on tämä keskeinen työsarkamme: mustan hiilen vähentäminen arktisella alueella ja laivaliikenteen siirtyminen puhtaampiin polttoaineisiin.

Salametsästys

Keniassa Mombasan satamassa on otettu käyttöön uraauurtava norsunluun nuuskijakoiria auttava tekniikka. Muun muassa WWF:n rahoittamassa menetelmässä kuljetuskonteista imetään pieni määrä ilmaa, joka filttereiden kautta annetaan koirien nuuskittavaksi. Nuuskijakoirat pystyvät haistamaan jopa yhden ainoan syöksyhampaan täydestä kontista. Menetelmän uskotaan mullistavan laittoman villieläinkaupan valvonnan. Mombasan satama on Afrikan suurin yksittäinen norsunluun salakuljetuksen solmukohta.