Kuin kala vedessä

Sampsa Vilhusella on konstit Itämeren ja tonnikalan pelastamiseen.

Meriohjelman päällikkö Sampsa Vilhunen tiivistää toimenkuvansa neljään sanaan: kansalliset ja kansainväliset asiantuntijatehtävät. Mutta mitä se käytännössä tarkoittaa?

Rooleja on monenlaisia. Yhtenä päivänä Sampsa tapaa virkamiehiä ja ministereitä tai osallistuu kansainvälisiin suojelukokouksiin, toisena kirjoittaa WWF:n blogiin laivojen jätevesipäästöistä tai jakaa kalaoppaita silakkamarkkinoilla. Väliin mahtuu vino pino seminaariesiintymisiä, lausuntojen kirjoittamista, keskusteluja yritysten kanssa tai vaikkapa talkooleirin vetämistä.

Itämeren suojelun lisäksi myös kalaan liittyvä valistustyö on yksi osa Sampsan tonttia. Monelle tuttu kuluttajan kalaopas on siinä hyvä väline.

– Olen esimerkiksi soittanut kauppojen kalavalikoimista päättäville ihmisille ja pyytänyt heitä luopumaan uhanalaisista lajeista. Päättäjiä olen muistuttanut siitä, että Suomen tulisi äänestää sinievätonnikalan suojelun puolesta kansainvälisillä areenoilla, Sampsa kertoo.

Tohtori tuli taloon

Sampsa tunnetaan toimistolla myös Tohtori Vilhusena – WWF:ssä kun oli ennen häntä jo toinen Sampsa töissä ja Vilhunen sattui olemaan talon ensimmäinen tohtori. Korkeasta koulutuksesta on arjessa hyötyä.

– Tässä työssä pitää osata ottaa vakuuttavasti kantaa ja perustella näkemyksiään, aivan kuten väitöskirjaa tehdessäkin. WWF on myös tärkeä linkki tieteellisen tiedon popularisoinnissa. Me pureskelemme tutkijoiden tuottaman tiedon ja viemme sitä eteenpäin esimerkiksi päättäjille, medialle ja kuluttajille. Oli mukavaa, kun taannoin Itämeri-kokouksessa Moskovassa Suomen ympäristöministeri tuli kysymään minulta WWF:n kantaa kokouksessa julkaistusta suojelusopimuksesta sen sijaan, että meidän tarvitsi pyytää tapaamista hänen kanssaan.

Asiantuntijana Sampsaa haastatellaan usein lehtiin ja tv-uutisiin.

– On mahtavaa, että saa tehdä töitä sellaisen aiheen parissa, joka kiinnostaa ihmisiä. Median kautta saamme viestille monta vastaanottajaa, siinä on vaikuttavuutta, Sampsa sanoo.

Sampsa luotsaa WWF Suomen Itämeri-tiimiä ja linjaa, mihin suuntaan sen työ kehittyy. Itämeren WWF-verkoston kanssa sovitaan yhteisistä kampanjoista ja poliittisesta vaikuttamisesta.

– En tunne olevani varsinaisesti kenelläkään töissä, vaan koen olevani osa WWF:ää. Tässä ei tarvitse pelata kenenkään muun pussiin, vaan voittoa tuotetaan luonnolle. Parhaita hetkiä on, kun pieni idea kantaa suuriin tuloksiin.

Sampsa Vilhunen

meriohjelman päällikkö

WWF:ssä vuodesta 2007

Ikä: 38

Kotoisin: pääkaupunkiseudulta

Koulutus: FT, populaatiobiologia, Helsingin yliopisto

Harrastukset: perhokalastus, klubipromoottorina ja jazz&soul-dj:nä toimiminen

Tärkein työvälineeni: Aivot. ”Niillä tuotetaan sisältöä omaan työhön ja reagoidaan ulkopuolisiin tapahtumiin ja kysymyksiin.”

Luonnossa olisin: Kojamo eli kutuasuinen koiraslohi. ”Kojamo saalistaa maailman merillä, nousee kuohuvia koskia ylöspäin ja löytää oman nenänsä avulla perille.”

Teksti: Mira Hannuksela