Makua lautaselle kotikonstein

Hyötykasviyhdistyksen toiminnanjohtaja Anu Ranta kannustaa kasvattamaan yrtit ja versot itse.

Mitkä ovat onnistumisen edellytykset yrttien kotikasvatuksessa?

– Periaatteessa kaikkia yrttejä pystyy kasvattamaan ruukussa, mutta viljelyvaatimukset vaihtelevat. Olosuhteiden tulee olla kasville tyypilliset. Hyvä multa ja puhtaus on tärkeää. Kastelun lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota lannoitukseen, valoon ja lämpöön.

Mitkä kasvit sopivat parhaiten ikkunalaudalle?

– Esimerkiksi ruohosipuli on helppo ja runsassatoinen. Sitä voi kasvattaa siemenistä ja myös ruukkutaimista, joita saa ruokakaupasta. Versokasvatukseen sopivat auringonkukansiemenet, rucola, sokeriherne, parsakaali ja retiisi. Sipuleistakin voi kasvattaa versoja, ne istutetaan ruukkuun niin että kaulat ovat puoliksi näkyvissä. Versoja käytetään yrttien tapaan.

Millainen ruukku kannattaa valita?

– Tärkeintä on, että ruukku on puhdas ja siinä on reikä pohjassa, jotta ylimääräinen kasteluvesi ei jää makaamaan juuristoon. Kasvin ympärille jätetään reilusti multatilaa. Pohjalle laitetaan salaojitus eli vaikkapa lekasoraa tai ruukunpalasia. Saviruukun tulee olla ainakin sisäpuolelta lasittamaton, ja uusi saviruukku pitää liottaa ennen käyttöä, jotta sen huokoset täyttyvät vedellä. Muuten ruukku imee osan kasteluvedestä.

Entä multa?

– Hyvä vaihtoehto yrteille on mustan mullan ja hiekkaturpeen sekoitus. Älä käytä vanhaa kukkamultaa.

Pitääkö yrttejä valaista?

– Kasvavat kasvit vaativat lisävaloa talvella. Yrtin voi laittaa energiasäästölampun alle ja valon päälle 12 tunniksi. Keväällä ja kesällä lisävaloa ei tarvita. Helteisinä hetkinä yrtit on hyvä viedä varjoon ja sumuttaa suihkepullolla.

Miten yrttejä kannattaa leikata?

– Käytä yrtistä aina latvaversoja, älä napsi lehtiä sieltä täältä. Jokaisesta leikatusta versosta kasvaa kaksi uutta. Jätä kolmasosa leikkaamatta, niin kasvi lähtee versomaan uudelleen ja tuuheutuu ajan mittaan.

Kaupasta tuotu basilika nuupahtaa, ennen kuin sitä ehtii käyttää. Mitä kannattaisi tehdä?

– Ota basilika pois muoviruukusta ja istuta normaaliin tapaan. Kaupasta ostetut yrtit vaativat aluksi paljon kastelua, koska ne ovat kasvihuoneissa yleensä vesiviljelyssä. Basilika toipuu vaikka pääsisi kuivumaankin, eli kasvia ei kannata heittää pois, vaikka se olisi nuutunut. Talvella basilika tarvitsee lisävaloa pärjätäkseen. Lannoita kerran viikossa huonekasveille tarkoitetulla lannoitteella. Jos huoneilma on kuiva, kasvia kannattaa suihkutella.

Miten kotona kasvatetaan ituja?

– Auringonkukka ja vehnän tai speltin jyvät ovat nopeimpia idätettäviä. Siemenet huuhdellaan ja laitetaan raikkaaseen veteen likoamaan yön yli. Seuraavana päivänä niistä voi tehdä esimerkiksi tuorepuuroja. Pavut itävät lajista riippuen noin viikossa. Ne laitetaan lasipurkkiin, päälle harsokangas kuminauhalla kiinni ja ylösalaisin pimeään kuivauskaappiin. Idut huuhdellaan harson läpi pari kertaa päivässä.

Miten neuvoisit niitä, joilla on viherpeukalo keskellä kämmentä?

– Kannattaa aloittaa yhden yrtin taimikasvatuksesta eikä yrittää hallita koko repertuaaria. Tutustu ohjeisiin ja seuraa niitä tarkasti. Pienoiskasvihuoneesta voi olla apua, niissä multa pysyy kosteana. Kasvatuksen tulee olla säännöllistä ja johdonmukaista – matkalle ei voi lähteä, jos ei ole hoitajaa taimille.

Heitä haaste kokeneelle kasvattajalle.

– Kokeile steviaa! Sen lehtiä käytetään makeuttamiseen, ne ovat 300 kertaa makeampia kuin sokeri. Stevia sopii diabeetikollekin ja on luonnonmukainen vaihtoehto keinotekoisen makeutuksen tilalle.

Ohjeet taimikasvatukseen: www.hyotykasviyhdistys.fi.

Teksti: Mira Hannuksela