Olisiko sinulla hetki aikaa?

Kummiksi ryhtyminen on helppoa, kun mahdollisuus kävelee kadulla vastaan.

20-vuotias Linda Leinonen on hankkinut WWF:lle uusia tukijoita vuoden verran pääkaupunkiseudulla. Katutiimissä tehdään tärkeää työtä: suurin osa uusista kuukausilahjoittajista tulee mukaan feissauksen kautta.

– Tukijoiden lahjoituksista muodostuu peruspilari suojeluprojektien toteuttamiselle. Voin siis työlläni edistää avun viemistä sitä tarvitseviin kohteisiin, Leinonen sanoo.

Graafikon urasta tai muusta suunnittelutyöstä haaveileva nuori nainen on tyytyväinen ensimmäiseen työpaikkaansa. Hän kertoo oppineensa katuvarainhankkijana valtavasti järjestötoiminnasta ja suojeluasioista.

– Tämä työ on kehittänyt neuvottelutaitoja ja asiakaspalveluosaamista, ja siitä on varmasti hyötyä missä ammatissa tahansa. Itseluottamukseni on kasvanut ja tulen entistä paremmin toimeen erilaisten ihmisten kanssa.

Joitakin vastaantulijoita katumarkkinointi ärsyttää. Leinosen mukaan suurin osa ihmisistä kuitenkin suhtautuu varainhankkijoihin positiivisesti tai neutraalisti, ja tylyä käytöstä kohdataan vain harvoin.

– Feissaus tapahtuu lähes poikkeuksetta hyvässä hengessä ja asiallisesti. Kun itse on ystävällinen ja kohtelias, saa vertaistaan käytöstä takaisin. En pyri ottamaan kontaktia kiireisen tai pahantuulisen näköiseen ihmiseen, Leinonen kertoo.

– Monet ryhtyvät mielellään tukijoiksi, kun tilaisuus tulee kohdalle. Tulen itsekin hyvälle tuulelle, kun joku oikein innostuu projekteista ja esittää kysymyksiä!

Kolme konkaria

Myös WWF:ssä työskentelee entisiä feissareita.

– Feissaus oli suunnattoman antoisa kokemus. Kun juttelin kadulla satojen ihmisten kanssa ympäristöasioista, aloin ymmärtää, mitä ihmiset näistä asioista ajattelevat. Silloin tajusin, miten tärkeää kontakti järjestön ulkopuoliseen maailmaan on. Jos se katkeaa, voi alkaa virheellisesti tekemään oletuksia siitä, missä kansalaisten mielipiteet liikkuvat.

Sami Tornikoski
ohjelmapäällikkö, kansainvälinen kehitys
feissannut Greenpeacelle

– Oli hienoa kerätä varoja järjestölle, jonka toimintaa itse arvostaa. Kadulla kuulin paljon hyvää palautetta, jota ihmiset tuskin muuten olisivat antaneet. Kerran jututin henkilöä, joka tiukan tenttauksen jälkeen onnitteli asiantuntemuksesta ja sinnikkyydestä ja esittäytyi WWF:n markkinointipäälliköksi. Käytin tietysti tilaisuuden hyväkseni ja kysyin töitä – siitä se lähti!

Mikko Kuiri
Green Office -asiantuntija
feissannut WWF:lle

– Työnantajat arvostavat feissausta työkokemuksena. Hain kerran teknisten ympäristötuotteiden myyjäksi, josta minulla ei ollut mitään käsitystä. Haastattelija totesi, että jos pystyt feissaamaan, pystyt myymään mitä vaan. Feissarina olen myös erottautunut muista työnhakijoista: kokemus hyväntekeväisyysjärjestöstä on hieno ja erikoinen lisä kauppakorkeakoulutukseen.

Laura Rantanen
markkinointisuunnittelija