Iittala

Pääyhteistyökumppani Royalty-yhteistyö

Royalty-tuote:  Kierrätyslasikokoelma

Teemme yhteistyötä Iittalan kanssa monimuotoisen luonnon suojelemiseksi Suomessa.

Iittala lahjoittaa kierrätyslasikokoelman Suomen yritysmyynnistä 5 prosenttia suojelutyöllemme. Lahjoituksella järjestämme vuonna 2021 talkoita, jotka ovat konkreettinen tapa auttaa luonnonympäristöjä ja niiden runsasta lajikirjoa.

WWF-yhteistyötuotteet on valmistettu 100 prosenttisesti kierrätyslasista Suomessa, Iittalan lasitehtaalla. Yhteistyötuotteisiin kuuluvat kierrätyslasista valmistetut Aalto-maljakko 120 mm, Aalto-kynttilälyhty 60 mm, Aalto-kulho 75mm sekä Oiva Toikan suunnittelema Tirri-lintu.

Kierrätetystä lasista valmistetut tuotteet säästävät sekä energiaa että luonnonvaroja. Kierrätyslasin valmistamisessa on hyödynnetty Iittalan lasitehtaalla syntyvää hukkalasia, eli lasituotteet eivät sisällä lainkaan uusia materiaaleja. Lasitehtaalla hukkalasia syntyy suupuhalluksen jälkityöstössä, lasin valutuksen aikana ja laaduntarkastuksen yhteydessä, jos esine ei täytä Iittalan tarkkoja laatukriteerejä.

Hukkalasista valmistetut esineet ovat yhtä kestäviä, kirkkaita ja laadukkaita kuin täysin uusista materiaaleista valmistetut esineet. Iittalan tavoitteena on tulevaisuudessa hyödyntää valtaosa hukkalasista uusien tuotteiden valmistamisessa. Kirkkaan lasin osalta tavoite toteutui jo kesällä 2019.

Tuotteet ovat saatavilla Fiskars Groupin yritysmyynnistä.

Koko Iittalan historian ajan pohjoinen luonto on toiminut ins­pi­raa­tion lähteenä muo­toi­lul­lem­me sekä läs­nä­olol­laan määritellyt suhdettamme ympäristöön ko­ko­nai­suu­des­saan. Arvostamme suuresti WWF:n työtä, ja ydin­toi­min­tam­me ohessa tuemme ja spon­so­roim­me jatkuvasti tahoja, jotka tekevät tärkeää työtä ym­pä­ris­tön­suo­je­lun saralla.

Katarina Pettersson
Suomen markkinointijohtaja, Iittala

Katarina Pettersson
Suomen markkinointijohtaja, Iittala

Vuonna 2019 Iittala lahjoitti jokaisesta Suomessa myydystä Iittalan merensinisen lasiesineen myyntihinnasta 2,5 prosenttia työllemme Arktisen luonnon suojelemiseksi. Yhteistyötuotteisiin kuului tuolloin valikoituja Alvar Aalto-, Kastehelmi- ja Kartio-sarjojen esineitä.

Iittala on pohjoismaisen muotoilun pioneeri. Brändi edustaa harkittua muotoilua, joka on suunniteltu kestämään – päivästä ja vuodesta toiseen, sukupolvien yli. Muotoilu edustaa kehitystä: luovuudesta kumpuavaa pyrkimystä parempaan. Kaiken ytimessä on pohjoismainen luovuus.