Artisti Ville Veikka lupaa keskittyä kaikissa ku­lu­tus­va­lin­nois­sa vas­tuul­li­suu­teen

Vuoden 2022 Earth Hour -lähettiläistä kertovan juttusarjan ensimmäisessä osassa omasta suhteestaan ympäristönsuojeluun kertoo muusikko Ville Veikka, joka viimeistelee parhaillaan ympäristöteknologian opintojaan. Ville Veikan tavoitteena on hyödyntää omia alustojaan ympäristötietoisuuden lisäämiseen.

”Earth Hour -lähettilääksi ryhtyminen oli luonteva päätös, sillä olen aina ollut kiinnostunut ympäristöasioista. Lapsena katsoin ahkerasti Avaraa luontoa ja muita luonto-ohjelmia ja myöhemmin päädyin myös yliopistoon opiskelemaan ympäristötekniikkaa.

Minulle erityisen merkityksellisiä paikkoja luonnossa ovat lapsuudenkotini lähimetsät, sekä Otsamo-tunturi Inarissa. Otsamo on todella kaunis paikka, ja olen käynyt siellä useita kertoja. Koen, että luonnossa saan ladattua akkuja ja ammennettua luovuutta. Erityisesti ympäristönsuojeluun liittyvä taistelun teema inspiroi minua myös musiikillisesti.

Lupaukseni maapallolle on, että keskityn aivan kaikissa kulutusvalinnoissani vastuullisuuteen. Ympäristöongelmat ovat todella monialaisia, ja siksi ei mielestäni riitä, että pyrkii esimerkiksi vain vähentämään omia päästöjään. Esimerkiksi metsäkato ja luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen ovat myös vakavia uhkia, joihin voi vaikuttaa omalla kulutuksellaan.”

22-vuotias laulaja-lauluntekijä Ville Veikka julkaisi joulukuussa kolmannen singlensä Tyhmät muuttaa pois. Maaliskuun lopulla julkaistaan uusi EP. Ville Veikka myös esiintyy WWF Suomen Instagram Livessä 26.3. kello 20.30 alkaen.

(Teksti: Tiitu Saarikoski)